Jeg savner hende

Hej

jeg er en pige på 16, jeg lider af angst, depression, nået der hedder andre psykiske lidelser og så har jeg et snert af OCD.

jeg går i 10 klasse nu, men i 9 klasse for to år siden i December opdaget min helt ubeskrivelig fantastiske lærer S som jeg det svære ikke har mere med hjælp fra min veninde at jeg havde det dårligt.

S har gjort så meget for mig og har hjulpet mig så utrolig mange gange når jeg havde det dårligt jeg havde verdens største tillid til hende, derfor tror jeg også det rammer mig så hårdt da jeg altid har haft svært ved at åbne mig op for andre, men jeg savner S så utroligt meget og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre uden hende

jeg føler et kæmpe stort tom rum hvor S plejede at være.

Jeg savner at hun altid var til rådighed når jeg havde brug for det og jeg savner at have en jeg kan sige alt til og som kan hjælpe mig med sige ting til mine forældre.

Jeg gør for at møde S jeg tager endda toget til skole selvom det er nemmere at tage bussen i en periode fandt jeg ud af hvornår hun kom med toget om morgnen og jeg gik så 5 minutter senere ud af døren for at møde hende og hver morgen kom jeg for sent i skole.

Jeg går altid og tænker på hvad jeg skal sige til S hvis jeg nu skulle være så heldig at møde hende som efterhånden sker så sjældent. jeg kan ikke lade vær med at tænke på hende og hver gang jeg tænker på hende begynder jeg at græde så i kan vel forestiller jer at jeg græder meget på en dag

jeg håber i forstår og vil hjælpe mig med mit problem da jeg har svært ved at snakke med andre om det
mvh pige på 16

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Wow, et rørende brev - og derfor kommer jeg sådan til at tænke på, om S mon ved, at hun har betydet så meget for dig? Og at hun jo faktisk stadig har en meget stor på plads i dit hjerte?
Hvis ikke, så synes jeg, du skal overveje at fortælle hende det. Måske kan du sende hende et brev eller en mail? Måske kan du endda spørge hende, om hun har lyst til at mødes til en kop te eller andet? For prøv lige at tænk på, hvor glad du selv ville blive, hvis det var dig, der modtog sådan et positivt brev eller besked fra en, som du har hjulpet?

Indimellem får vi mennesker slet ikke sagt højt, hvor meget et andet menneske betyder for os. Det er simpelthen så ærgerligt. For at få at vide, at du har gjort noget så betydningsfuldt for en anden person, vil helt sikkert skabe glæde. Jeg ville i hvert fald selv blive så glad - og det tror jeg også, at S vil blive. Så mon det kunne være en ide?

Måske kan S også hjælpe dig med at finde ud af, hvad det var, der gjorde, det du netop kunne åbne dig overfor hende? Gjorde hun noget særligt, som du måske har brug for, at dine nye lærere også gør? Du har i hvert fald vist, at du kan åbne dig for S - og derfor er jeg også helt sikker på, at du kan gøre det for en anden - enten en lærer eller en kammerat. Du skal måske bare lige have lidt hjælp til, hvordan du kan gøre det, og det kan jo være, at S kan hjælpe dig på vej?

En anden ide er at forestille dig, hvad S ville gøre? Hvad plejede hun at sige, så du fx kunne få talt med dine forældre? Når vi kender en person godt, kan vi faktisk nogle gange klare os "uden" - bare ved at forestille os, hvad han/hun ville have gjort. Du kan jo prøve det af, når du næste gang føler, at du mangler S at tale med. Måske kan det hjælpe lidt på savnet?

Til allersidst  vil jeg bare sige, at et savn nogle gange kan blive lidt mindre, hvis man indimellem får det sagt højt. Du kan måske prøve at fortælle dine nye lærere eller forældre, at du faktisk savner S rigtig meget. At du savner hende så meget, at du tit tænker på hende. På den måde får dem, som er tæt på dig nu at vide, hvad det er, du går og tænker på. At du faktisk mangler en person, som tidligere havde en stor plads i dit liv. Du kan jo fx vise dem det fine brev, som du har sendt herind. Det kan måske give anledning til en god snak..

Mange varme hilsner til dig.

 BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.