Brev
Jeg må ikke være skuespiller for min far
Hej Børnbrevkassen.
Jeg er 16 år gammel og min største drøm er at være skuespiller!
Jeg opdagede, at jeg ville være skuespiller da jeg fik en stor rolle i en skolemusical på skolen. Jeg elsker at vise mig frem, forstået på den måde, at jeg elsker at stå på en scene og synge og spille skuespil! Elsker det så meget!
Mit problem er bare, at min far ikke vil have at jeg skal være skuespiller. Fordi han synes jeg skal fokusere på min skole. Hvilket jeg også gør i høj grad!
Jeg kæmper hverdag med at følge med i timen og det går faktisk ret godt! Jeg laver mine lektier når jeg kommer hjem fra skole. Og når jeg er færdig med lektier så laver jeg de ting jeg har lyst til at lave.
Mine karakterer er begyndt at blive bedre og det er jeg super glad for! Men uanset hvor meget jeg forklarerer ham, at det går fint i skolen og at jeg så gerne vil det her skuespil. Så siger han altid nej!
Jeg er super træt af det og super ked af det over det.. For nu vil jeg altså gerne opfylde min drøm!.
Hvad skal jeg gøre for at få ham overtalt? 🙂
Hilsen pigen på 16 år.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Tusinde tak for dit brev.
Drømme er bare så vigtige og hvor er det spændende at høre om din drøm om at blive skuespiller. Det lyder til at være en fantastisk oplevelse, som du har fået i skolemusicalen. Skønt at du kan lide at være på med sang og skuespil. Men der er da ærgerligt, at din far ikke bakker det mere op, og som jeg læser det, virker til at være bekymret for din interesse for skuespil. Jeg bliver helt nysgerrig på, hvad din mor eller andre i din familie, mon siger til din drøm om at blive skuespiller. Hvad siger de til dig? Og hvad siger de mon, når din far siger: ”nej”?...
Det er ikke rart, når andre mennesker er imod ens drømme og prøver at stoppe dem. Du virker sød og fornuftig, når du skriver, at du passer din skole, som din far siger, at du skal. Det er endda gået bedre end før. Jeg bliver også glad for at høre, at du stadig når at lave ting, som du rigtig godt kan lide, når du har lavet lektier om eftermiddagen. Det er bare så vigtigt. Har din far egentlig fortalt mere om, hvad han forventer af dig? Er det nogle bestemte ting, han vil have, at du bliver bedre til? Tror du, at det kunne hjælpe dig, hvis du spørger ham, hvad det er, han helt præcist gerne vil have, at du skal blive god til? Så du ikke bare skal gætte på, hvad han tænker eller mener.
Når man har din alder og skal til at vælge, hvad man skal efter folkeskolen og måske er begyndt at tænke på, hvad man skal uddanne sig eller være efter det, så kan det føles som stort og vigtig. Det er det også, men man skal huske, at vi lever i et land, hvor man rent faktisk kan vælge at skifte karriere og uddannelse. Man er ikke låst fast i et eller andet, man kan skifte og blive klogere på sig selv. Måske har du allerede fundet ud af, hvor og hvordan man kan uddanne sig til skuespiller- om der er en en af statens skuespiller/teaterskoler i nærheden, eller om du skal køre eller flytte efter det? Ellers kan det være en ide for dig, at undersøge mere om, hvilke alder man kan komme til optagelsesprøve osv. Måske har du været inde på www.uddannelsesguiden.dk og læse om uddannelsen, ellers kan du jo undersøge det, så du ved hvad du skal gøre for at nå din drøm.
Man bestemmer også selv, hvad man vil blive. Når man bliver 18 år er voksen, man myndig og ret til, at man kan frit vælge til og fra i sit liv. Hvis du gerne vil være skuespiller, så skal du blive det. Men som du skriver, vil du gerne overtale din far til at være med på din idé om skuespillet. Det kan jeg sagtens forstå. Det er rarest, at dem man holder af, er med på de idéer man får. Nogle gange kan man i en periode dog alligevel blive nød til at gøre det, man selv synes er mest rigtigt! Din far skal måske vænne sig til idéen eller blive ved med at få at vide, at det betyder en masse for dig. Hvad tror du, at din far drømte om at blive, da han var på din alder? Har I talt om det, eller kunne du spørge ham?
For at overtale ham eller få ham til at synes bedre om din interesse, kunne du så spørge andre, som kender ham godt, hvad de tænker du kunne gøre? Måske din far er en, der har brug for tid til at vænne sig til noget nyt. Måske det er særligt for ham, at hans ”lille” pige er begyndt at få interesser, som han ikke kan styrer. Måske er du den første i familien gerne vil uddannes indenfor et meget kreativt område. Kan der være derfor, at din far ikke er med på din drøm.
Jeg håber, at det jeg har skrevet her, kan hjælpe dig lidt. Du må endelig kontakte os på Chatten eller ringe og sms’e til BørneTelefonen på telefonnummer 116111, hvis vi kan hjælpe dig yderligere.
Jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke med at overtale din far og endnu mere til at udleve dine drømme.
De Bedste Hilsener
BørneBrevkassen
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen