Jeg må ikke skifte skole

Hej

Jeg er en dreng på 15 år som for et år siden skiftede skole. Jeg valgte at skifte fordi jeg dengang ikke var god til larm. Der var også en del larm i klassen men der var rig mulighed for at kunne kunne sætte sig rundt andre steder på skolen for at koncentrerer sig.

Jeg valgte derfor at skifte til privatskole med stor opbakning fra mine forældres side. Det var en lille klasse på 15 elever og der gik en del måneder før jeg fik nogle gode venner at snakke med.

Næste år er det alle dem jeg snakker bedst med der flytter til en anden skole. Jeg vil derfor gerne flytte tilbage til min gamle skole, hvor jeg har alle mine bedste venner jeg har kendt næsten hele livet.

Jeg spurgte derfor mine forældre om det ikke kunne lade sig gøre, om jeg kunne flytte tilbage til min gamle skole. Men mine forældre blev næsten sure på mig fordi jeg fik den ide. Da de synes det er en dårlig skole med for meget larm, men jeg har senere snakket med mine gamle venner og de siger at der ikke er helt så meget larm som dengang. Men det tror mine forældre ikke på.

Jeg synes selv jeg har udviklet mig og er blevet mere social efter jeg har gået i en lille klasse, og jeg ved derfor også at jeg godt ville kunne klarer det hvis der var en smule larm i klassen. Fagligt tror mine forældre at det går meget bedre men tværtimod så synes jeg det gik bedre på den gamle skole.

Mine forældre er stensikre i deres mening om at jeg også skal tage 9. Klasse på privatskolen. Men det vil jeg ikke. Jeg ville blive så glad hvis jeg kunne blive genforenet med mine gamle venner.

Jeg ved ikke hvad jeg skal sige til dem for at overtale dem.

Tak

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år

Du er god til at beskrive din situation, som jeg godt kan forstå er svær for dig.

Når man skifter skole, er det ikke ualmindeligt, at der går noget tid inden man føler sig rigtig godt tilpas. Det tager lang tid at opbygge venskaber, særligt når man er den, som kommer ind i en klasse, hvor de har gået sammen i mange år.

Selv om det også tog lidt tid, forstår jeg på dit brev, at du har fået nogle gode venner på din nye skole. Nu står du så overfor endnu en forandring fordi flere af dine nye venner selv skifter skole. Derfor har du lyst til at flytte tilbage til den gamle klasse.

Det er meget naturligt, at søge derhen hvor de gode venskaber er. Det behøver dog ikke at betyde, at man skal gå på den samme skole eller i den samme klasse. Men i dit brev skriver du, at du ikke vil tage 9. klasse på privatskolen.

Dine forældre synes, at det er en dårlig idé, og det kan der være flere grunde til. For det første nævner de larmen, som var i din gamle klasse. Men det kunne jo også tænkes, at de er bekymret for, om du kan følge med fagligt?

Dog synes jeg, at uanset hvad grunden er, så er det vigtigt, at I får snakket sammen igen. De bliver nødt til at lytte til din begrundelse for hvorfor du ønsker at flytte tilbage til den gamle klasse. Samtidig er det også vigtigt, at du fortæller dem, hvilken betydning det vil have for dig at blive i den klasse, som du er i nu.

Jeg tænker, at det vil være godt for jer, at få en ordentlig snak - et slags familiemøde - hvor I alle sætter jer ned og snakker det hele igennem. Dine forældre skal lytte til dig uden at blive sure, før I har nået at have en samtale.

Måske kunne det være en idé for dig, at skrive et brev til dem, som de kan læse inden mødet. Ved at skrive et brev kan du få sagt alt, hvad du genre vil have, at de skal vide - uden at du bliver afbrudt. Det kan være med til at danne en god grobund for en samtale.

Du kan måske også snakke med en af dine venners forældre eller klasselæreren - en som de måske kender i forvejen. Denne voksen kan måske være med til at sætte ord på, hvordan de er i den klasse, som du gerne vil tilbage til. Måske vil dine forældre bedre kunne forstå, hvorfor du ønsker at skifte tilbage igen.

Da dine forældre har ansvaret for dig indtil du fylder 18 år, er det også dem som i sidste ende vurderer hvad der skal ske. Jeg håber dog, at I vil lytte til hinanden og de argumenter som vil blive præsenteret. Og med gensidig respekt.

Hvis du føler, at det kunne være hjælpsomt for dig, er du også meget velkommen til at vise dem dette svar på dit gode brev.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.