Jeg lyver om meget seriøse ting..

Køre BB..

Jeg er en pige på 12, og har enlig et ret normalt liv. Men for 2-3 år siden begyndte jeg at lyve rigtig meget, ikke bare små ting men.

Da der var terror i Paris, snakkede vi om det i skolen og holdte et minuts stilhed. Men vi snakker så lidt og jeg rækker hånden op for at fortælle at min kusine var til den koncert hvor der var selvmordsbomber og folk blev taget til fange (gidsler), jeg fortalte så også at min kusine var en af dem, og at hun brækkede sit ben og blev skudt i armen.

Men det er jo selvfølgelig løgn, jeg ved overhovedet ikke hvorfor i alverden jeg gjorde det.

Hele ugen har vi skulle lave projekt, og nogen valgte at have om terror i Paris, jeg blev rigtig nervøs for jeg var bange for st min lærer skulle fortælle noget til mine forældre. Men det gjorde hun heldigvis ikke,

jeg frygter rigtig meget at når jeg skal på en ny skole i 7. Klasse, at jeg så får et rygte som “løgneren”, det er ikke fordi jeg er ensom eller udenfor (har masser af venner).

Men jeg overvejer rigtig meget at skrive det med løgn historien om min kusine og terror, men jeg vil også rigtig gerne have nogle råd til hvordan man kan stoppe med at lyve så meget som jeg gør…

Håber i kan nå at svare mig!!

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 12 år

Det er godt, at du har skrevet herind og spørger om råd til, hvordan du kan stoppe med at lyve om stort og småt. Og det er sejt, at du tør indrømme, at du kommer til at lyve. Du skriver, at du er nervøs for at blive "opdaget". Og at du derfor ønsker hjælp til at stoppe. Men jeg tror faktisk, at du allerede er på vej. Du er nemlig blevet bevidst om, at det ikke er så smart at lyve. Og det er første skridt.

Du skal vide, at du slet ikke er alene om at komme til at lyve. Jeg tror, mange børn ind imellem lyver. Nogen gange kan det være for at sige noget spændende, andre gange for at få opmærksomhed. Eller venner. Nogle har også bare en livlig fantasi. Jeg hæfter mig ved, at du skriver, at du har masser af venner. Det er dejligt. Derfor er det måske bare en dårlig vane for dig..?

Efter man har løget, sker der typisk det, at man bliver fyldt af dårlig samvittighed. Og frygt for at nogen gennemskuer løgnen. Jeg tror, de fleste mennesker bedst kan lide at være ærlige. Og det er nok derfor, du har lyst til at fortælle/skrive til din lærer, at det ikke var sandt den historie om din kusine.

Du kan overveje at vise din lærer dit brev og mit svar. Det kunne måske være en lettelse for dig, at få afsløret løgnen? Så kunne I tale om, hvordan hun bedst hjælper dig til at lyve mindre? Det er jo sådan med dårlige vaner, at bare dét, at man ved, at det er skidt for en, gør, at det bliver nemmere at lade være. Derfor er det vigtigt, at du øver dig i, at stoppe dig selv eller indrømme, hver gang du lyver. Det kan godt være lidt svært i starten, men jeg tror helt sikkert, du kan!

Held og lykke og kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.