Brev
Jeg har simpelthen ikke overskud længere
Kære Bærnetelefon
Jeg er en pige på 15 og jeg går i 9 klasse.
Jeg kan virkelig ikke lide særlig mange på min skole altså jeg har venner men alle de andre er ærlig talt bare nogle lede svin.
Og nu hvor der snart kun er en uge til at vi måske skal tilbage i fysisk skole, så ville jeg lige spørge om råd.
Jeg kan ikke overskue tanken om en “normal” hverdag med en masse mennesker som jeg slet ikke kan holde ud. Altså ud a 7 lærere kan jeg kun lide 3 eller sådan noget.
Jeg kan huske i november da vi var i skole inden den anden karantæne, hver dag da jeg kom hjem havde jeg overhovedet ikke overskud til noget som helst, jeg lagde mig bare i min seng og sov eller bare lå og kiggede.
Jeg har ikke lyst til at have den følelse igen.
Hvad skal jeg gøre???
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Tak for dit brev. Jeg er glad for at du skriver til os for at få nogle råd til at få det bedre.
Det er ikke altid nemt at gå i 9. klasse. Jeg forstår godt, at du synes det kan være rigtig svært at skulle tilbage, nu hvor I har været hjemme i så lang tid.
Jeg taler i øjeblikket med mange unge, som har fuldstændig de samme bekymringer som dig. Når vi har været isoleret og ikke været fysisk sammen med mange i lang tid, så er det meget naturligt, at vi slet ikke har overskud til at være sociale. Et sted med mange mennesker kan pludselig føles helt klaustrofobisk, og vi kan blive enormt trætte, når vi er sammen med mennesker.
Jeg forstår, at du både har følelsen af ikke at have overskud lige nu, men at du også bliver bekymret for at miste alle dine kræfter, når du snart skal tilbage i skole. Jeg forstår det rigtig godt, og jeg tror, at det bedste vi i den situation kan gøre, er at tale med nogen om det, som kan hjælpe med at finde løsninger.
Måske du kan starte med at tale med en af de 3 lærere, som du godt kan lide om, hvordan du har haft det og har det nu, hvor I skal tilbage i skolen igen?
Hvis det nu er svært at begynde snakken, så kan du fx sende dit fine brev, du har skrevet til mig. Du kan også sende mit svar med? Det kan være med til at starte en fin snak over telefonen eller computeren.
Det kan være, en af dine lærere så kan have lidt særlig opmærksomhed på dig til at starte med, lave tematimer om opstart efter Corona og “følgevirkninger” så som træthed, manglende overskud og sociale vanskeligheder, sådan at det bliver helt okay at tale om det i klassen.
Dine lærere ved også, hvordan skolepsykologen eller sundhedsplejersken kan kontaktes. De kan tit være rigtig gode at snakke med, når man ikke er helt ladet op fysisk og psykisk. Kunne det give mening for dig? Jeg tror måske virkelig, det kunne hjælpe dig.
Det er meget almindeligt at have perioder, hvor man har mindre overskud. I de perioder kan man gøre lidt ekstra af det, som man godt kan lide.
Hvis du har en veninde eller ven du rigtig godt kan lide at være sammen med, så sørg for at ses lidt mere. Hvis du har en yndlingssang som gør dig glad, så kan du høre den ekstra mange gange. Det kan også være at bage en kage, gå en tur, tegne, se din yndlingsfilm eller holde filmaften med en du holder af.
Derudover kan det være en rigtig god idé, at tale med nogle andre om dine tanker. Det kan både være din mor, far, en søskende, en lærer, din læge eller en god ven.
Du kan fortælle dem, hvordan du havde det sidst i var i skole og at du ikke har lyst til at have det sådan igen. Du kan også sige noget i stil med: “Jeg har hørt andre tale om, at de ikke har så meget overskud altid… sådan har jeg det nogle gange… kender du det?”.
Derfra kan I måske tale videre om, hvad man kan gøre ved det. Et andet råd kan være at vise dit brev du har skrevet her – og svaret, til en som du føler dig tryg ved. Det kan være lettere end at skulle sige det højt.
Jeg håber meget at du kan bruge nogle af idéerne.
Med dit brev har du vist mig at du har lysten til at have en god hverdag med overskud, og at du er handlekraftig. Jeg håber at du kan bruge den handlekraft til at tale med nogle om dine følelser, og til at gøre noget mere af det som gør dig glad.
Jeg tror på, at det nok skal lykkes.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen