Jeg har brug for hjælp!

Kære BørneTelefonen

For snart et år siden gik på en almindelig folkeskole, og der mistrives jeg. Derefter fik jeg diagnosen Atypisk Autisme og stoppede med at komme i skole. I uger var jeg alene hjemme og blev mere og mere deprimerede. Det nådede til punkt hvor jeg ikke havde lyst til at leve mere.

I dag går jeg på en special skole og mistrives også der. Udover det, er jeg igang med at blive udredt igen.
Jeg møder op i skole hver dag, men jeg synes det er svært, da jeg også mistrives der. Jeg fortalt min mor det, og hun ved ikke hvad hun skal gøre ved det.

Jeg kan snart ikke mere, så det er derfor jeg kontakter Jer, da ingen andre hører mit kald efter hjælp.

Jeg vil så gerne få undervisning og lære, men skolen jeg går på, hjælper mig ikke med mine behov. Også selvom min mor har haft møder dem og fortæller at jeg har det svært.

Jeg får det dårligere og dårligere, Og til min fodbold træning, er jeg begyndt at komme grædende hjem.

Jeg har brug for hjælp, og som tingene ser ud, kan det kun gå for langsomt!

Hilsen – En pige der kalder på hjælp.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 15 år,

Hvor er det stærkt, at du trods modstand har fundet mod til at kontakte os. Det kan være så hårdt, at mistrives i skolen. Mange kan have svært ved at snakke om det og bede om hjælp. Det gælder dog ikke dig. Som jeg kan se, så har du rakt efter hjælp flere gange, hvilket er ekstremt modigt. Godt gået.

Jeg forstår godt den frustration du kan være i. Det er virkelig ikke rart, hvis man mistrives i skolen. Jeg synes, at det er ekstremt positivt, at du tidligere har haft mod på at skifte skole til en mere specialiseret skole, hvor der er  er hjælp til unge som dig. Dog kan jeg se, at du heller ikke trives her. Det er trist.

Det er så godt gået, at du trods det hele møder op hver dag. Det er også en måde at håndtere det. Men øv, man skal jo have lyst til at være i skole. Derfor tænker jeg, at vi sammen skal finde nogle muligheder for, hvordan du kan få sat processen mere igang. Er du klar på det?

Først: Har du tænkt lidt over, hvad der gør at du ikke trives? Er det dét sociale(vennerne),det faglige, lærerne, eller måske en blanding? Er i for mange i klassen, eller for få? Hvis man kan blive lidt mere konkret i hvad problemerne er, så er det oftest nemmere at forklare det til ens forældre og klasselærer. Så har de nemlig også bedre mulighed for at hjælpe dig. Tror du, at du ville kunne forklare det mere konkret til dem?

Dernæst, så kan jeg se, at du er under udredning igen. Er det mon fordi du ikke trives i skolen? Måske denne udredning kan give dig mere viden om dine styrker og udfordringer, og dermed hvilken hjælp du skal have. Det kan jo godt være, at du faktisk ikke får den helt rette hjælp, som det set ud nu. Dermed vil udredningen gøre det bedre for dig i sidste ende. Har du mon tænkt over det?

Det er også en mulighed for dig, at fortælle din situation til de profesionelle som er igang med at udrede dig. De har god kontakt til kommunen og din skole, som kan sørge for at du får mere/andet hjælp til hverdagen. Her er det igen super vigtigt, at du gør dig umage med at fortælle hvad der præcis gør, at du ikke trives. Du man eventuelt skrive det ned på et papir?

Kunne der være mulighed for, at du tog en samtale med din klasselærer eller en af de specialpædagoger, som du har det godt med på skolen? Måske de kan hjælpe dig mere specifikt i de situationer som er svære, hvad end det er fagligt eller socialt(med vennerne). Hvad tænker du om den mulighed?

Det er ikke altid let at gå i skole, når man har en atypisk autisme diagnose. Der følger nogle ekstra udfordringer med. Dog skal det siges, at du med rette hjælp og støtte kan komme til at trives ligeså godt i skolen som alle andre. Det kræver dog lidt ekstra fra lærerne, ens forældre og en selv. Blandt andet kræver det, at du får sat præcise ord på, hvad det er som gør du mistrives.

Det kan også være at du har brug for hjælp fra en bisidder på BørneTelefonen. En bisidder kan hjælpe dig med at sikre dine rettigheder og gå med til møder, så du får sagt det, du har brug for – og taler også med dig efter møderne. Måske har du mod på at læse mere om vores bisidder, så kan du læse her: gratis bisidder fra BørneTelefonen

Din mor har også mulighed for at få rådgivning på vores ForældreTelefon på 35555557

Jeg håber, at du har lidt mere mod tilbage. Derfor skal du bruge din styrke – en styrke jeg ved du har, eftersom du har kunnet skrive herind og møde op i skolen!

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.