Brev
Jeg fortryder det!
Hej brevkasse..
Jeg har været på Julemærkehjem, og jeg har haft det rigtig svært med min selvtillid i fortiden. Og på min skole følte jeg alle kiggede på mig, bagtalte mig, og grinede.. Det var en hård situation.. Men så efter jeg havde været på julemærkehjem ville jeg gerne flytte skole, fordi jeg følte mig uelskelig, super fed, og forkert.
Men det var overhoved ikke tilfældet jeg havde to gode veninder som altid havde min ryg.. Og da jeg kom til min nye skole var jeg meget spændt og jeg skænkede ikke mine gamle venner en tanke men det jeg kom til syntes jeg var meget værre. Ikke på grund af mobning. Men det var bare ikke det rigtige.. Jeg begyndte så småt at savne min gamle venner.
Pludselig midt i vores matematik time brød jeg sammen, jeg løb ud på toilettet og græd. Heldigvis så ingen mig så jeg sad bare derude og hulkede indtil jeg tog mig sammen tog noget vand i hovedet og gik ind igen fordi vi havde næsten fri.
Men min lærer så mig, og vi snakkede rigtig længe og sagde at jeg skulle lægge min gamle skole bag mig og begynde nye minder her..
Men det er næsten umuligt og jeg kan ikke “bare” flytte skole igen fordi mine gamle venner føler sig meget forrådte og svigtede af mig så de vil ikke snakke med mig mere..
Jeg ved ikke længere hvad jeg skal gøre?
Nogen gange overvejer jeg pjække bare fordi det er svært..
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Mange tak for dit brev.
Det kan være rigtig svært at skifte skole. Det er som regel noget, man skal have lidt hjælp til af sine nye lærere, så det er super godt, at du har haft en god snak med din matematiklærer.
Jeg kan høre, at du har været lidt forskelligt igennem, og den slags sætter sine spor, selvom man er kommet ud på den anden side. Hvis selvtilliden og selvværdet først har fået et knæk, kan det tage lang tid at genopbygge det, men det kan sagtens lade sig gøre. Det kræver selvfølgelig noget arbejde, og det er der, dine nye lærere kommer ind i billedet.
At falde til kan kræve planlægning
Hvis der ikke er lagt en plan for, hvordan det skal lykkes dig at falde til i din nye klasse, så synes jeg, at du skal tale med dine forældre om det. Så kan I sammen holde et møde med dine nye lærere og aftale, hvordan det skal foregå. Du kan selvfølgelig også gøre det alene, hvis du helst vil det, men jeg tænker, at det er vigtigt, at dine forældre og lærere taler sammen, så de  sammen kan støtte op om din trivsel.
Hvis du ender med at ville gøre det selv, kan du starte med at skrive til én af dine lærere på ElevIntra, så han eller hun ved, at du har brug for, at hjælpen bliver sat i system - Og så kan I også aftale at mødes og snakke om det.
At falde til kan tage tid
Det er vigtigt, at du ved, at det er helt normalt, at det tager tid, inden man føler sig som en del af flokken, et sted hvor alle de andre kender hinanden i forvejen. Du skal derfor ikke føle, at dit skoleskift er mislykkedes. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor lang tid, du har gået på den nye skole, men uden en plan er det ikke mærkeligt, hvis det tager lang tid at falde til. Hvis det derimod bliver ved med at føles forkert at gå i den nye klasse, uanset hvad der bliver lagt af planer, er det selvfølgelig noget, du skal tale med dine forælder om, så I kan finde en ny løsning.
At blive gode venner
Jeg synes, at du skal prøve at forklare dine veninder fra den anden skole, hvorfor du er flyttet skole. Du må fortælle dem, at det ikke er på grund af dem at du flyttede, men at det er fordi, du havde behov for en frisk start efter det, du har været igennem. Det er jeg sikker på, at de godt kan forstå.
Hvis de er blevet sure, så handler det måske om, at de savner dig... Derfor tænker jeg sagtens, at I kan løse problemet imellem jer ved at få snakket om det.  Hvis du går og er ked af, at du er uvenner med dem, kan det sagtens være med til at forstyrre din evne til at være åben og afslappet overfor dine nye klassekammerater. Derfor er det vigtigt, at I får snakket det hele godt igennem.
Hvis du har brug for nogen at tale med
Hvis du har brug for nogen at tale med, der ikke er blandet ind i dit liv, kan du altid kontakte BørneTelefonen på 116111 og tale med én af vore rådgivere. Du kan enten ringe, sms'e eller chatte. Det er gratis, og du er anonym.
Jeg vil ønske dig stort held og lykke med det! Jeg er sikker på, at tingene nok skal løse sig for dig.
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen