Jeg føler mig konstant utilpas på min efterskole

Hej Børnebrevkassen,

Jeg er en pige på 16 år, som går på efterskole. På efterskolen har jeg et par venner, og det er ikke fordi, at jeg ikke har nogen at snakke med, men alligevel føler jeg mig total utilpas derude. Uanset hvilket humør jeg er i, har jeg stadig en masse negative tanker dagen lang.

De negative tanker fylder rigtig meget, og jeg har haft dem siden jeg gik i 7. klasse hvor jeg flyttede skole pga. mobning. Jeg har aldrig rigtig følt mig tilpas i folkeskolen eller her på efterskolen.

Efter jeg skiftede folkeskole i 7. klasse begyndte jeg at pjække en hel masse fordi jeg følte mig utilpas i skolen, blandt de mennesker jeg gik i klasse og på skole med. Også her på efterskolen pjækker jeg rigtig meget, og det er faktisk noget, som går mig helt vildt meget på fordi jeg ville ønske, at jeg bare følte mig tilpas i mine omgivelser her på efterskolen, ikke fordi jeg har dårlige fagligefærdigheder.

I starten af efterskole året havde jeg rigtig meget hjemve og følte ikke at efterskole var det rigtige valg, og jeg var derfor på nippet til at droppe ud. Dog skete det ikke da der ikke var plads i de 10. klasser jeg ellers ville i. På det tidspunkt gik det mig meget på, og jeg havde ikke lyst til at være på skolen overhovedet.

Jeg har haft en del snakke med min kontaktlærer og mine forældre, men de forstår bare ikke hvordan jeg har det og det er helt vildt frustrerende. Jeg føler ikke jeg kan stole på nogen af mine venner på efterskolen fordi jeg nogle gange føler mig en smule udenfor. Dette kan måske også skyldes alle de gange jeg tager hjem når jeg ikke kan overskue tingene.

Jeg har heller aldrig været på efterskolen i en weekend fordi jeg føler ubehag og bliver ked af det ved tanken om at skulle holde ud, at være på skolen i så lang tid. Hver søndag aften når jeg skal tilbage på skolen efter weekenden føler jeg en stærk følelse af at ville blive hjemme, og jeg bliver super ked af det.

Mine forældre spørger selvfølgelig hvad, der er galt osv., men det er bare så svært, at beskrive hvad man egentligt føler. Hver uge bruger jeg al min energi på at vente på, at det bliver fredag så jeg kan komme hjem igen.

Når jeg så er hjemme i weekenden græder jeg altid mig selv i søvn. Det er altid nogle rimelig store tudeture, som om jeg har holdt tårerene inde i løbet af ugen. Jeg har en super god roomie, som jeg har forklaret hvordan jeg har det, og hun er meget hjælpsom, men jeg føler mig stadig konstant utilpas. Der er så mange ting, som gør mig utilpas derude: selve skolen, kammeraterne, lærerene, selve efterskole konceptet, stort set alt gør mig utilpas.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre? Jeg har “kun” 4 måneder tilbage af skoleåret, men jeg føler bare, at jeg ikke kan bære den store byrde af at føle mig konstant utilpas derude.. Jeg går i en prøvefri/højskole klasse så eksamener er intet problem, men dog har jeg søgt ind på HF hvor jeg højst sandsynligt skal til en optagelsesprøve. Dette har også gjort, at jeg har følt mig ekstra stresset for tiden. Og så er efterskolen bare et ekstra stort pres.

Jeg håber i kan hjælpe mig med et par gode råd!
Tak på forhånd.

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Børn og unge, der har været udsat for mobning kan bære usikkerhed, utryghed og andre svære følelser med sig, selv om mobningen er slut. Jeg tænker på,om det kan være med til, at du mærker utilpashed ved skolen? Mon du fået mulighed for at tal om alle de ting og følelser du har gennemlevet fra mobningen godt igennem? Måske er det en professionel psykolog, du har brug for at få talt det igennem med, en der kan snakke med dig om at slippe de gamle ting og blive mere tryg i de nye ting, uden at utilpasheden kommer frem i situationer, der minder om noget fra tiden med mobning. Mon det vil være en idé for dig at få nogle snakke med en psykolog? Hvis din kontaktlærer ved, at du har været udsat for mobning tidligere, så er det måske også lidt nemmere at forstå, at du har brug støtte til at få utilpasheden til at forsvinde eller dæmpe sig?

Jeg kan godt forstå, at du bliver frustreret, når du føler, at du ikke bliver forstået. Det kan være så svært at forklare, hvad der er galt – også selv om man egentlig gerne vil. Der er forskel på, om man taler sammen for at løse et problem, eller man taler sammen for at lytte til en anden. Dine forældre og kontaktlærer har måske behov for at finde ud af, hvad der er galt, så de kan løse problemet. Hvordan ville du have det med, at de bare lyttede til dig uden at skulle komme med løsninger? Eller forventer du, at de hjælper dig med en løsning? Hvis du gerne vil lyttes til, så er det måske nogle andre end dine forældre og kontaktlærer du skal tale med. Eller du kan sige til dem, at du gerne vil tale med dem, men at de bare skal lytte.

Du skriver, at det at du tager hjem når du ikke kan overskue tingene, måske kan være med til at du nogle gange føler dig udenfor. Jeg bliver så imponeret over, at du kan se det på den måde. Det fortæller mig, at du kan se ind i dig selv – og det er super sejt at du kan det - også når du mærker et pres.

Den styrke tænker jeg, at du skal bruge. Prøv at tænke på, at dit ophold på efterskolen skal gøre, at du lærer dig selv endnu bedre at kende. Når man i en længere periode har været i noget der er svært, så kan det være en stor hjælp at gøre noget helt anderledes. Prøv at mærke efter, hvad der er godt for dig og hvad der giver dig god energi. Er det fx gå- eller løbeture med musik i ørerne alene, med din roomie eller en anden? Er det en god bog, der kan give dig pauser fra dine tanker? Er det at hjælpe til i køkkenet? Er det at lægge puslespil eller spille computer? Når du har besluttet dig, så skal du vove dig ud i at prøve det nye. Undervejs kan du skrive dagbog – det kan være med til at styre dine tanker. Skriv fx hvordan de forskellige ting virker på dig - både det gode ved og det mindre gode.

Der er også nogen der får energi ved at sætte sig et mål. Hvis du vil gøre det, så sørg for at målet er realistisk og rimeligt at nå - det må ikke være for stort. Det kan fx være et mål om,  at du skal være på efterskolen en fredag til lørdag, hvor din roomie også er der, men at du får din søndag derhjemme. Det vil jo også være at gøre noget andet, end det du plejer.

Du skriver, at du føler dig ekstra stresset for tiden, fordi du højst sandsynligt skal til en optagelsesprøve. Er det muligt, at du allerede nu kan finde ud af, om du skal til optagelsesprøve? Det kan måske lette noget af presset, hvis du kender svaret. Det kan skolens studievejleder sikkert hjælpe dig med at undersøge.

Jeg håber, at du kan bruge nogle af ideerne eller at brevet kan hjælpe dig med selv at finde andre ideer. Du kan jo overveje at læse brevet sammen med din roomie. Hun lyder som en utrolig sød og forstående pige, som måske kan være med til at finde på ideer.

Jeg vil ønske dig super meget held og lykke med de næste fire måneder.

Mange kærlige tanker og hilsner fra BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.