Jeg et aldtid træt.

hej. Jeg har et proplem…
Jeg kan ikke stå op om morgen og falde i søven om aften… Jeg går altid ind i min seng kl. 22:00, men falder føst i søven ca. Kl. 01:00-02:00, om morgenen skal jeg stå op kl. 6 men når min mor prøver at vække mig kan jeg ikke stå op og til sist giver hun op, og vælger at jeg må blive hjeme så hun ikke bliver fyret fra sit arbejte…

Jeg har haft det sådan siden første skole dag, så 1-3 dage om ugen bliver jeg hjemme. Og det går ud over mit forhold til mine veninder, og min mor er bange for jeg bliver smit ud af skolen… Og jeg for jo heller ikke lært noget… Jeg ander ikke hvordan jeg skal komme op og hvorfor jeg ikke kan falde i søven, og komme op om morgen… Tak på forhånd:-)

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 13 år. Tak for dit brev til BørneBrevkassen, det er godt, du har skrevet herind til. Det lyder bestemt ikke til, at være en god søvnrytme, du er kommet ind i. Det må være rigtig svært for dig, at komme op efter kun så få timers søvn. Jeg spekulerer på, hvordan det er for dig, når du skal sove? Der er mange børn på din alder, der har fjernsyn på deres værelser, måske er det også noget du har? Fjernsyn, computer, stereoanlæg og andre ting er alle noget der kan aktivere din hjerne, så den ikke kan finde ro. Det kan godt have indflydelse på om du kan falde i søvn. Hvis du har meget skærmtid inden sengetid, så vil jeg foreslå dig, at du i en periode prøvede at slukke for alle de ting mindst et par timer inden, du skal sove og se om det ikke i løbet af lidt tid hjælper...  Jeg tænker ligeledes, at klokken 22 allerede er ret sent for en pige i din alder. Kunne du prøve at gå i seng tidligere også ligge og læse lidt først og falde langsomt til ro. Nogle gange kan det også være sværere at falde i søvn, hvis man er overtræt... Selv om det ikke er en høj lyd, kan et bib fra en mobil, der modtager en sms eller lignende, pludselig gøre en lysvågen, er det noget du kender. Hvis det er, var det så en ide at slukke mobilen før du går i seng. Det må være svært for dig, når du kommer i skole, og måske er der mange der spørger om, hvorfor du ikke er der oftere. Det kan måske også være, at lærerne spørger efter manglende lektier og sådan noget. Måske kunne du og din mor fortælle en af dine lærere om, hvorfor du ikke kommer oftere. Var det en mulighed for dig, at lave en aftale om, at du kom, så snart du kom op. Hvad tænker du om det, så de venter på dig og regner med at se dig så tidligt som muligt, frem for du bliver væk, de dage du kommer forsendt. Måske kunne det også være godt at tale med nogen om din dårlige søvn? Hvad tænker du fx om, at du talte med skolens sundhedsplejerske, om hvordan du kan vende din søvnrytme..? Måske kan hun give både dig og din mor nogle gode råd, det kan være hun også har nogle tanker i forhold til kost og motion, hvad tænker du om det..?  Hvis du har brug for at vende dine søvnproblemer mere, kunne du måske prøve at skrive på BørneChatten her på hjemmesiden, den finder du på Børns Vilkårs hjemmeside. Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen og tale med en rådgiver, telefonnummeret er 116 111 og det er gratis at ringe dertil. Mange kærlige hilsner BørneBrevkassen.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.