Jeg er skoletræt

Hej jeg er 11 år og går i 6 kl jeg er virkelig skoletræt ved ik hvad jeg skal gøre vil ikke skolen længere

11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig

Tak for dit brev til brevkassen, hvor du ganske kort og præcist fortæller om, hvordan du har det med at gå i skole.

Det at være skoletræt er en stor udfordring at stå med alene. Derfor tænker jeg, at det er noget du skal have voksenhjælp til.

Måske har du allerede talt med dine forældre om det? Eller en anden voksen du har det godt med?

Har du tænkt over, hvilken del af skolen du er mest træt af? Er det nogle fag, som du synes er kedelige, eller som du ikke kan lide? Er der noget, der er for svært eller for nemt? Man kan også blive skoletræt, hvis der er noget med ens kammerater. Det kan også være, at man bliver skoletræt, hvis man ikke kan lide ens lærer, eller ikke helt føler, at de forstår en. Måske er det noget helt andet du er træt af?

Derfor vil det være en god idé først at tænke over, hvad der mon gør, at du er bliver skoletræt. På den måde, vil det være lettere at give dig den rigtige og hurtige hjælp.

Typisk vil man i din alder have brug for mange timers søvn. Når jeg skriver det, er det fordi, nogle børn, jeg snakker med, oplever at være skoletræt, også fordi de mangler søvn. Får du sovet rigeligt, så du er frisk i løbet af dagen?

Som jeg skrev til dig i starten af mit brev, er det vigtigt, at dine forældre kender til det, at du er skoletræt, så de kan hjælpe dig. Sådan noget med skole og hvordan du har det med at gå i skole, er noget der berører dine forældre.

Hvis du finder det svært at tale med dine forældre, er det også en mulighed, at du viser dem dit brev og mit svar?  Eller en helt anden voksen? Måske dine bedsteforældre?

Eller måske synes du, det er bedre at vise det til en lærer, du stoler på? Din klasselærer har pligt til at sørge for at alle børn har det godt og trives i klassen. Derfor vil jeg opfordre dig til at tage en snak med din klasselærer, hvis ikke du allerede har gjort det.

Så kan I måske sammen finde ud af, hvordan det kan blive ok at gå i skole igen. Det kan være hjælp til lektier, flere udfordringer fagligt, mere søvn og hvad der nu kan være en hjælp for dig.

Jeg håber du har mod på at snakke med nogen der kender dig rigtig godt, så du kan få hjælp til at blive skoleglad igen. Eller så du kan få hjælp til, at have det godt når du går i skole.

Du er selvfølgelig også altid velkommen til at skrive til BørneTelefonen igen eller måske ringe og få en snak på tlf. 116111.

Mange kærlige hilsner BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.