Brev
Jeg er så i tvivl med det hele
Hej, jeg føler jeg ikke har nogen som helst idé om hvad jeg har gang i.
Det hele startede kort inden jeg sluttede 9 klasse, lige inden sommerferien, her var jeg glad og troede jeg vidste hvad jeg ville efter niende. Jeg ville på hhx, og tænkte at det nok skulle blive rigtig godt og jeg havde styr på det hele og tænkte ikke mere over det over sommerferien hvor jeg hverdag hyggede med mine venner. Men pludselig blev det jo den 13 august, og jeg skulle til at starte et helt nyt sted i en helt ny by, jeg ikke kendte særlig godt. Jeg begyndte så heldigvis lige så stille at få nogle venner osv. Men transporten var et problem og blev nødt til at skifte gym. Derfor skiftede jeg til en anden hhx, og her er det rigtig hårdt, fordi jeg er så forvirrede om jeg har taget det rigtige valg, og er bange for jeg ikke er klar til gymnasiet da jeg kun er 15, men jeg klarede mig rigtig fagligt og var så glad for min gamle klasse så tænkte ikke det ville være noget problem at gå på gymnasium. Men jeg er så forvirret, jeg føler ikke at jeg har været klar til gym efter jeg har startet på mit nye gylnasium, da jeg har svært ved at være mig selv og føler ikke nogen af dem jeg går i klasse med er interesseret i at lærer mig at kende(som jeg ellers aldrig har haft svært ved før). Jeg er bange for jeg ikke passer ind på hhx, udfra de fordomme jeg synes jeg oplever. Og jeg føler det er pinligt hvis jeg skal skifte gymnasium igen, da jeg allerede har gjort det. Jeg syned som sådan ikke det er voldsomt svært fagligt. Men jeg er stadig væk så i tvivl og er bange for jeg aldrig kommer til at trives på mit nye gymnasium og jeg føler bare alle mine gamle folkeskole venner har fået masser af venner og trives godt, mens jeg stadig ikke kan finde hovede og hale i noget. Samtidig med har jeg ikke snakket med nogen om det, føler ikke jeg kan snakke med min venner og forældre om det, da jeg ikke plejer at være den type menneske, det plejer altid at være mig der hjælper. Jeg føler også jeg fortryder at jeg ikke tog på efterskole, jeg ville bare ønske jeg havde et år mere i 9 klasse med min gamle klasse og jeg kunne nå at tænke mig om en ekstra gang…
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Tak for dit brev. Jeg kan virkelig godt forstå, at det må være svært at være dig lige nu. Du beskriver alle dine bekymringer og tanker om tvivl og forvirring over uddannelse, og følelsen af ikke at passe ind og kunne være sig selv så fint. Du er meget god forklare og sætter ord på dine følelser. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.
Først og fremmest vil jeg sige, at der er mange andre, der har det ligesom dig. Det er en stor omvæltning i ens liv, når man går ud af folkeskolen. Det kan føles overvældende og voldsomt med alle de muligheder, der ligger for ens fødder. Mange oplever at føle tvivl og er forvirrede, fordi man  selv kan bestemme hvad man vil. Og hvis det man vælger ikke duer, så kan man let komme til at føle at det er ens egen skyld eller ansvar – netop fordi man selv valgte det. Så kan man komme til at slå sig selv oveni hovedet med at man burde have gjort noget andet, fordi man fortryder. Men man skal huske, at man ikke kan tænke sig til det hele. Ligesom du har gjort, så bliver man nødt til at prøve nogle ting af for at blive klogere på hvad, der er det rigtige.
Ingen går gennem livet uden at træffe nogle valg, som de senere fortryder og derfor “laver om” ved at gøre noget andet, som de har mere lyst til og tror på er bedre. Man kan tænke på det som en “lær-og-justér”-proces med sig selv, der for de fleste fortsætter hele livet. Man kunne dele det op i trin:
1) Man prøver noget, som man tror på er det rigtige for sig selv i ens liv.
2) Man gør sig nogle erfaringer og mærker hvordan det føles.
3) Man justerer og ændrer på det, som man ikke bryder sig om.
4) Man er blevet klogere på sig selv – og især hvad man vil og ikke vil.
Jeg ved ikke om du kan genkende nogle af de tanker hos dig selv. Måske det kan hjælpe dig, at tænke at de fleste mennesker – også dine gamle venner – går igennem samme proces som dig.
Og det er ikke for sent at vælge om! Det kan være et andet gymnasium, det kan være en efterskole eller måske en 10. klasse. Der er som regel pladser fordi andre også vælger om.
Det er vigtigt at du får snakket med nogen om det. Jeg kan forstå, at du ikke føler, at du kan snakke med dine forældre om det. Det behøver ikke være dine forældre, selvom jeg tror at det er en god idé. Det kan også være en studievejleder eller en lærer, som du føler vil lytte og hjælpe.
Jeg vil råde dig til at vise eller sende den voksne dit brev og mit svar. Så er snakken i gang af sig selv. Du behøver til en start ikke at sige så meget fordi du allerede har skrevet det hele så flot i brevet.
For de fleste mennesker er det meget svært at bede om hjælp. Du har allerede taget det første skridt ved at skrive til BørneTelefonen. Det viser et stort mod og en vilje til at få det bedre. Nu håber jeg, at du vil bruge dit mod og din handlekraft til at få snakket med en voksen. Det er hårdt at have det sådan som du har det lige nu. Det er de voksnes ansvar at passe på dig og hjælpe dig med at du trives. Du skal have hjælp til at finde ud af, hvad I sammen kan gøre, så du kan få det godt igen.
Hvis der er noget, som du er i tvivl om – så ring eller skriv endelig herind igen 116111
Kærlig hilsen
BørneTelefonen