Jeg er nervøs

Hej jeg er en pige på 15.

Jeg vil gerne være med til at spille fodbold i frikvartererne sammen med min veninde. Men jeg synes jeg gør mig selv til grin. Kan slet ikke finde ud af fodbold. Det kan min veninde heller ikke. Men hun tager det helt normalt. Forstår bare ikke hvordan hun gør det? Jeg tænker altid, hvis jeg nu skyder fuldstændigt mærkeligt, eller ikke kan beholde bolden og skyde den til en anden fra mit hold, så føler jeg at folk tænker: “fuck hun er dårlig” “hvad har du gang i” “hun ser mærkelig ud når hun løber” osv.

Der er også den her dreng jeg virkelig, sådan virkelig godt kan lide. Og han er med til at spille fodbold. Og jeg bliver bare mere nervøs på grund af det. Han ved nemlig også godt at jeg kan lide ham. Føler mig bare fuldt ud til grin, ligemeget hvad jeg gør bare generalt. Og vil ønske jeg ikke havde det sådan.

Hilsen pige på 15.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej

Jeg fornemmer på dit brev, at du gerne vil kunne spille fodbold, som din veninde gør: At kunne kaste sig ud i spillet uden at tænke på, hvad andre tænker.

Det må føles lidt svært – men også inspirerende – at din veninde har så let ved at give sig hen til spillet. Selvom hun jo har lige så lidt erfaring med fodboldspillet, som du har.

For hende er spillet jo nok sjovere, fordi det er muligt for hende at være fuldt til stede i fodboldspillet – uden at tænke på andres vurdering.

Jeg kan godt forstå, du spørger:’hvordan gør hun det?’

Måske kunne du spørge din veninde helt åbent, for derefter at gøre noget af det samme, som hende? Måske har hun en måde at ‘gå til spillet på’, som du kan bruge?

Det er dog ikke sikkert, at din veninde ved, hvad der hjælper hende til at kunne spille ‘frigjort’ og være optaget af spillet med de andre.

Måske har hun flere gange end dig prøvet at være nybegynder og blive accepteret af andre alligevel. Måske har hun flere erfaringer end dig med at prøve nye ting – uden at blive hakket på af andre.

Der er nok også én ekstra ting, der måske står lidt i vejen for dig: For du har et godt øje til en dreng, du virkeligt godt kan lide. Når du generelt er ramt af usikkerhed og tanker om, hvad andre mon tænker ….så bliver usikkerheden nok ikke mindre af, at netop denne dreng kigger på. Sådan plejer det jo at være for de fleste, når man er en lille smule optagede af en bestemt person.

Men heldigvis kan man blive bedre til at koncentrere sig, om det man gør – uden at tænke på andres vurdering. Man bliver bedre ved at øve sig – og trodse det ubehag, man kan føle i starten, når man ikke er så god (til fx at spille fodbold).

Det er ret sjovt at blive bedre til spillet og kunne være med til at spille fodbold i frikvartererne. Ingen mennesker er jo gode i starten, og for nogle går det hurtigere at lære spillet, end for andre. Men alle kan lære at spille fodbold, og spillet er sjovest, når mange gerne vil være med. Fodbold kan give et godt sammenhold og noget at være fælles om i skolen.

Jeg håber derfor, at du bliver bedre til at slippe tankerne om, at du måske ser ud som en nybegynder – for det er jo svært at undgå, når du faktisk er nybegynder til fodbold!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.