jeg er helt i panik

Hej er er en gymnasieelev i 2.g.

jeg er ærligt talt heltfra den af angst for hvad jeg skal blive til.

alt stof fr de sidste to år, det føles som om det bare er forsvundet ned i et sort hul.

jeg har lige skrevet en spektakulært forfærdelig SRO som jeg ikke kunne nå at blive færdig med. mine standpunktskarakterer er helt fra den og jeg har min studievejleder lige i røven på mig hele tiden.

jeg kan ikke få gjort noget når jeg hele tiden sidder og er bange for hvad der skal blive af mig.

jeg har på sin vis gravet min egen grav og står i lort til halsen. ved at være umotiveret og ikke at tage undervisningen seriøst.

normalt elsker jeg at lære og gå i skole, og mit intellekt fejler ikke noget. jeg ryster og sveder når jeg skal fremlægge og glemmer alt, jeg kan ikke deltage ordentligt i undervisningen på grund af at alt bygger på det forrige vi havde om. lige meget hvor meget jeg prøver så kan jeg ikke jeg kan ikke fokusere på noget og så ender jeg med ikke at lave noget som helst fordi jeg har udmattet mit hoved ved at tænke på alt muligt andet alt for hurtigt. på samme tid så vil jeg hellere gå ud med skod karakterer end at skulle gå om. jeg vil ikke bagud selvom det jo allerede er det jeg er.

det kører rundt i mit hoved, kemi, fysik, matematik, dansk, engelsk , spansk, kristendom , lektierne, min sport min fritid hvad skal jeg gøre hvad skal jeg ikke gøre, husk at søg SU husk at finde et nyt arbejde, husk at rydde op, husk at stå og så du kan træne, husk at nå toget så du kan nå til træning, husk at svare på den manglende fraværs årsag, husk at rydde op, husk at du skulle dit og dat og så var der jo også afleveringerne( nogen har jeg end ikke afleveret).

jeg kan simpelthen ikke holde det ud, jeg har ingen struktur, og der er intet der bliver gjort helt eller helhjertet.. det ender med at jeg ikke magter noget.

men jeg vil heller ikke blive set som en doven person, for det er jeg ikke.

det er squ så pisse ensomt. jeg har tit lyst til at stikke vat i ørene og putte hovedet ned i et hul. socialt er jeg selv en ruin og jeg kan heller ikke maskere det for evigt. men det har succesfuldt gjort i 4 år nu. men det hele er ved at falde ned i hovedet på mig. jeg ved ikke hvad der er blevet af mig selv, jeg ved ikke engang hvem jeg er.

jeg ved for gudskyld ikke engang hvad der er min livret er, eller hvilken politisk holdning jeg har. fuck trump, greta thundberg skovbrande, amnesty, veganere, metoo, klimabevisthed, invandring , krig, kapitalister, USA og det britiske kongehus.
Mit hoved er ved at eksplodere,

Dreng, 18 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære ung på 18 år.

Hvor er det godt, at du skriver. Jeg kan godt forstå, at du føler, at dit hoved er ved at eksplodere med alle de tanker. Du fortæller, at du pludselig er bange for, hvad der skal blive af dig. Og det lyder som om, du næsten føler, at du har mistet kontrollen i dit liv. Det er klart, at du nogle gange så får lyst til at  “putte vat i ørerne” og håbe, det går væk. Alligevel har du valgt en anden strategi ved at skrive hertil. Det er godt gået. Du formulerer dig super klart – og det er en styrke, det vil kunne hjælpe dig med også at være åben overfor andre om, hvordan du har det.

For mig lyder det som om, at du har haft susende travl med at leve op til en masse forventninger. I forbindelsen med de forskellige fag i gymnasiet, træning, praktiske ting og et succesfuld social liv. Og pludselig opdager du, at du selv er blevet væk i din stræben på at gøre dit bedste og nå det hele.

Det lyder som om, at du er nået dertil, hvor dine tanker fylder så meget, at hele din situation kommer til at virker uoverskuelig.

Hvis man også går alene med disse tanker, kan man tro, at man er den eneste, der har det sådan. Men jeg ved, at du ikke er alene. Vi får flere henvendelser fra børn og unge, der føler sig presset af krav og forventninger – både fra sig selv, skolen og kammeraterne. Har du derfor prøvet at tale med nogen om det?  Du vil sikkert kunne finde forståelse hos flere af dine klassekammerater.

Vi får tit brev fra unge på din alder, der oplever, at det er udfordrende at gå på gymnasiet. Niveauet er højre end i folkeskolen. Samtidig skal man i større grad selv skabe overblik og sætte struktur på sin dag for at nå det hele og følge med. Det kan være en stor opgave, og jeg tænker netop, at din studievejleder kan hjælpe dig med denne struktur, hvis du er åben om, hvordan du har det.

Du fortæller dog, at din studievejleder er i røven på dig hele tiden. Måske oplever du derfor ikke at få den støtte og hjælp herfra, som du faktisk har brug for. Måske du skulle prøve at fortælle ham ærligt, hvordan det er at være dig, og hvorfor du er bagefter. Når jeg læser dit brev, er det tydeligt at fornemme, hvor “fyldt”, du er . Du opremser meget tydeligt alle de krav, der taler til dig hele tiden. Du kunne derfor overveje at vise ham dit brev.

Hvis ikke du oplever, at han hjælper dig, så vil jeg råde dig til at finde en anden at tale med. Jeg fornemmer, at det er første gang, at du sætter ord på alt det, der sker i dit liv? Men jeg tror, det er et vigtigt skridt mod en forandring for dig at blive ved med det. Måske ville det fx være godt for dig at tale med dine forældre om det? Og en af dine lærere. Eller en vens mor/far. Nogle gange er man nødt til at fortælle det til flere, før man finder den, der kan hjælpe.

Jeg syntes, det lyder som om, at du har gjort dit bedste og gerne vil forsætte med det. Derfor har du en stor motivation. Lige nu kan du dog næsten ikke få ro for dine tanker, der fylder det hele. Og du mangler struktur og overblik i dit liv. Det kan du få hjælp til at genskabe.

Jeg vil også råde dig til at kigge på Studenterrådgivningens hjemmeside. Studenterrådgivningen hjælper godt nok primært unge på en videregående uddannelse, men du kunne kigge på siden og læse nogle af deres pjecer om fx stress. De har også en telefonrådgivning, som du kan ringe til, hvis du oplever tvivl om din fremtidige uddannelse.

Du nævner, at du socialt tænker, at du er en ruin. Du skriver også, at det er ensomt for dig.

Når man ikke føler sig som en tryg del af en gruppe, så påvirker det ens faglighed. Derfor tænker jeg også, at du kan have brug for at få hjælp til socialt at føle dig mere tryg. Headspace er en rådgivning, hvor du kan møde op og få samtaler med en rådgiver. Det kunne måske være godt for dig at få talt mere med nogen om den ensomhed, du føler. Prøv at se nærmere på hjemmesiden – der er også gode råd til, hvordan man håndtere stress, eksamen mm.

Som en sidste ting vil jeg lige nævne, at du kan få gratis psykologhjælp gennem din kommune. Det kunne du derfor også overveje som en mulighed for at få ro på tankerne og et større overskud. Se mere på din kommunes hjemmeside.

Jeg tænker, at det må have krævet noget mod fra din side at erkende, at du er komme dertil, hvor du ikke rigtig kan finde hjem til dig selv igen.Og samtidig har du fundet modet til at fortælle det til os. At du kan det, viser, at du er klar til at tage imod hjælp. Så dit liv kan komme i en anden retning.

Nogle gange ramler tingene omkring en, og man mister overblik. At få hjælp til at genfinde fodfæstet og finden en struktur på ens hverdag kan være en kæmpe lettelse. Derfor håber jeg, at du kan alliere dig med nogen omkring dig, der kan hjælpe dig med forandringen. Jeg ønsker dig alt muligt held og lykke. Og tror på, at du med få greb vil kunne finde overskuddet igen.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.