Brev
Jeg er Blevet droppet af min BFF….
Hej jeg hedder S?…..
Min EksBFF Hedder M!
Vi har været BFFs i mange år. Alstå i 0.klasse der hvor hun kom til skolen.
Men så kom der en der hedder C som ødelagde det hele!..
M og C bagtaler mig hele tiden og får alle til at hade mig!…
De giver mig hele tiden elevator blikket!!!!!!
Og prøver at gøre mig jaloux og krammer lige foran mig..
Mit spørgsmål er bare hvad skal jeg gøre? Lade som om alt er ok eller hvad????
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Der er desværre mange piger, der har oplevet lige præcis det, du oplever. Det er meget sårende, når ens bedste veninde pludselig finder en ny veninde. Og når de så tilmed bagtaler dig og prøver at gøre dig jaloux, kan jeg virkelig godt forstå, at du bliver ked af det.
Når der sker sådan noget mellem veninder, så er det vigtigt, at de voksne hjælper. Du skal derfor slet ikke lade som ingenting. Du skal tværtimod fortælle det til de voksne omkring dig.
Måske har dine forældre allerede lagt mærke til, at du ikke er så meget sammen med din veninde? Hvad ville der mon ske, hvis du fortalt dem hvorfor? Jeg forestiller mig, at dine forældre og din venindes forældre kender hinanden gennem jeres mangeårige venskab. Måske kunne dine forældre derfor tale med din venindes forældre? Fortælle, at der er noget forandret mellem jer piger, og at det ser ud til, at I skal have lidt hjælp til at finde ud af det igen.
Dine forældre kan også hjælpe dig med at få talt med din lærer. Han eller hun skal nemlig også have besked. Det er din lærers ansvar, at alle trives i skolen. Det gør du ikke lige nu! Og din veninde og den nye pige behandler dig helt vildt skidt. Det skal stoppes. Og det skal læreren hjælpe med.
Måske er du lidt nervøs for, hvad der vil ske, når din lærer får besked - om det vil blive værre?  Det synes jeg, du skal sige til din lærer. Bed fx ham eller hende om ikke at fortælle, at I har talt sammen. Din lærer vil nemlig godt kunne arbejde med klassens trivsel og dynamikken mellem jer tre piger uden at fortælle, at det er fordi, du er ked af det.
I din alder er det ikke ualmindeligt, at venskaber ændrer sig. Nogle veninder ”vokser” lidt fra hinanden, fordi de får forskellige interesser. Måske sker det også for dig og din veninde på et tidspunkt. Jeg tror dog slet ikke, at det, det handler om lige nu. Faktisk tror jeg slet ikke, det handler om jer. Det handler nok mest om den nye pige. Hun virker meget usikker på det at være ny i en klasse. Derfor kæmper hun for at holde godt og grundigt fast i din veninde. Og i det bliver du en trussel. For hun ved jo godt, at du og din veninde har haft et godt venskab. Den nye pige skal derfor have hjælp til at komme ind i klassen på en god måde. Hvor hun finder en plads i pigegruppen uden at skubbe dig væk. Det skal din lærer hjælpe med. Og derfor er det så vigtigt, at han eller hun får besked.
Nu er det snart sommerferie. Måske plejer du og din veninde at lave noget sammen i sommerferien? Du kunne overveje en dag i ferien at skrive til hende og høre, om I skal lave noget sammen. Lige nu er din veninde sikkert forvirret over alt det, der sker mellem jer piger. Men mon ikke hun kommer til at tænke sig lidt om i løbet af ferien, når I ikke går op og ned af hinanden alle tre. Forhåbentlig kommer hun til at mærke, hvor skidt hun har behandlet dig. Og at hun savner dig. Det håber jeg for dig. Og for hende. For jeg tror, du er en rigtig god og trofast veninde.
Mange Kærlige hilsen
BørneTelefonen