Brev
Jeg er alt for nysgerrig
Hey!
Jeg er en 12 årig og jeg har et problem med at jeg er alt for nysgerrig i mine venners privat liv.
Fx. I klassen er der seføglelig nogen der vælger at være kærster men ik’ ville fortælle det til nogen ud over ders bestde ven eller veninde. Og så er der mig. Jeg høre rygtet og så er det, det eneste livet handler om.
Jeg ville gerne lade vær men jeg kan ik’
HJÆLP.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 12.
Hvor lyder du bare herlig og sikken en selvindsigt. Med det mener jeg, at du godt selv kan se, at du ind imellem ikke skal blande dig. Super godt.
Alle mennesker er nysgerrige. Det er helt naturligt. Men det kan selvfølgelig blive for meget. Mit råd til dig er derfor, at du beslutter dig for at tøjle din nysgerrihed. Når du mærker den, så lad være med at forfølge den. Nysgerrighed kan nemlig godt blive en vane - og den kan du vænne dig af med.
Det vil sikkert også være en hjælp, hvis du selv får en kærste, selv får nogle fritidsinteresser og gerne flere. Og virkelig kæmper for, at holde fokus på dig selv. Ja det kan lyde underligt og måske lidt selvglads-agtigt. Men nogle gange er det ok, at have fokus på sig selv. Og lige i din situation, så vil det flytte dit fokus fra de andres liv til dit eget.
Så begynd du at kikke lidt mere på drengene selv og kom igang med noget sport. Husk dog, at holde fast i dine venner og veninder. Tag en snak med dem om, at du virkelig gerne vil stoppe med at være så nysgerrig på deres liv. Og med tiden kan du nok mærke, at nysgerrigheden bliver mindre.
Bedste hilsner BørneTelefonen