Jeg er alt for nysgerrig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 12.

Hvor lyder du bare herlig og sikken en selvindsigt. Med det mener jeg, at du godt selv kan se, at du ind imellem ikke skal blande dig. Super godt.

Alle mennesker er nysgerrige. Det er helt naturligt. Men det kan selvfølgelig blive for meget. Mit råd til dig er derfor, at du beslutter dig for at tøjle din nysgerrihed. Når du mærker den, så lad være med at forfølge den. Nysgerrighed kan nemlig godt blive en vane - og den kan du vænne dig af med.

Det vil sikkert også være en hjælp, hvis du selv får en kærste, selv får nogle fritidsinteresser og gerne flere. Og virkelig kæmper for, at holde fokus på dig selv. Ja det kan lyde underligt og måske lidt selvglads-agtigt. Men nogle gange er det ok, at have fokus på sig selv. Og lige i din situation, så vil det flytte dit fokus fra de andres liv til dit eget.

Så begynd du at kikke lidt mere på drengene selv og kom igang med noget sport. Husk dog, at holde fast i dine venner og veninder. Tag en snak med dem om, at du virkelig gerne vil stoppe med at være så nysgerrig på deres liv. Og med tiden kan du nok mærke, at nysgerrigheden bliver mindre.

Bedste hilsner BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.