Jeg bliver mobbet

Jeg er en dreng på 10 år
Jeg bliver mobbet dagligt af en dreng fra 5 klasse
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at få ham til at stoppe

Jeg græder tit for mig selv inde på værelset når jeg kommer hjem og er alene.
jeg har ikke sagt det til min mor, fordi jeg er bange for at hun sladre og så får jeg tæv

Håber i kan hjælpe mig.

Fra en dreng i 4 klasse på 10 år

Dreng, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 10 år.

Hvor er jeg glad for at du skriver, for du har helt ret. Han skal stoppe med at mobbe dig. Du skal være tryg og glad i din skole. Hver dag.

Ingen skal græde alene på værelset dagligt, og ingen skal være bange for at gå i skole.

Jeg vil gerne hjælpe dig med at finde en måde, hvor vi kan få stoppet mobningen. Drengen har nok også brug for hjælp til at stoppe. .

Mobning er børns problem, men det er de voksnes problem og især deres  ansvar at få det stoppet. Så det er en god idé at tale med en voksen.

Jeg forstår på dit brev, at du faktisk stoler på, at din mor gerne vil hjælpe dig, men at du er bange for tæv fra drengen.

Hvis du nu kunne forestille dig, at din mor kunne hjælpe dig på en måde, hvor du ikke behøvede at være bange – ville du så kunne fortælle hende om mobningen?

Din mor kunne hjælpe med at tale med en god lærer på skolen. Og fortælle, at du er bange for at få tæv af drenge, hvis du siger det til en voksen. Så kan læreren måske få en snak med drengen. Ville det være en ide?

Nogle forældre er i tvivl om, hvad de kan gøre for at stoppe mobning. Måske har din mor brug for hjælp og råd, så hun kan hjælpe dig bedst muligt. Derfor har Børnetelefonen lavet en guide, som du kan finde her; Mobning – gode råd

Mon du har mod på at se den sammen med din mor? Det håber jeg.

Det kan også være en idé at se den selv først – eller se den med en ven fra klassen. Det kan jo være, at du finder ud af, at andre end dig, bliver mobbet. Måske endda af den samme person, som mobber dig.

Din mor kan også ringe til ForældreTelefonen på 55 55 55 57  og tale med en af vores rådgivere, hvis hun har brug for det?

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.