Brev
Irriterende pige i klasse
Hej BørneTelefonen
jeg skriver ind fordi der går den her pige i min klasse som virkelig er irriterende og jeg kan snart ikke holde hende ud mere.
Lad os bare kalde hende Clara.
Clara er en meget larmende type og siger alting som i alting virkelig højt så alle i klassen kan høre det. Hun siger så meget pis hele tiden og tror hun er så sej. Hun er meget sammen med nogle af drengene men det er jeg ligeglad med. Men hun har altid så meget energi og skal hele tiden sige noget. Og hun råber op om ligegyldige ting. Og siger også at drengene er bedre ned pigerne og vil kun være sammen med dem når vi har idræt.
Nogle gange har jeg bare virkelig lyst til at slå hende eller bare råbe til hende at hun skal holde sin fucking kæft. Men er lidt bange for det.
Jeg blev klippet korthåret for cirka en måned siden og nu er hun også blevet det. Det irritere mig virkelig meget. Selvom hun siger at det var fordi hun blev inspireret af mig. Fordi hun syntes det var pænt. Hum plejede at være langhåret. Men hun har fået klippet præcist den samme frisure. Og hun går bare og flekser med det.
Vi så på et tidspunkt en film om dyr i biologi og blev hun ved med at kommentere dyrene og hvad de gjorde. Og så begyndte hun at snakke sygt højt med sin ven så alle kunne høre hende. Hun tog også en mærkelig ting og begyndte at larme med den. Bare for at folk skulle se på hende.
Jeg kan seriøst ikke holde hende ud. Hun fylder så fucking meget.
Hun gør mig også tit stille når jeg er omkring hende fordi hun hele tiden vil være i centrum. Og føler ikke jeg kan være mig selv når hun er der.
Og det værste er at jeg sidder i bordgrupper med hende. Og hun vil hele tiden lave noget. Fx når vi har fysik kemi og skal lave forsøg vil hun lave alle forsøgene og vi andre kan ikke rigtig prøve. Hun gør det bare uden at spørge os.
Og de fleste synes bare at hun er den bedste og at hun er cool. Og jeg hader hende bare så meget.
Og så går hun også at siger at hun har haft sex og har taget snus og alt sådan noget. Og at hun tit drikker alkohol. Bare for at blære sig med det.
Når men hun er virkelig irriterende og jeg kan snart ikke holde hende ud mere.
Håber i kan hjælpe hilsen irriteret pige.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Tusind tak for dit brev, hvor du rigtig fint beskriver, hvordan du har det med ‘Clara’ fra din klasse. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig!
I dit brev fortæller du, at ‘Clara’ altid vil være i centrum, og at du føler, at du ikke kan være dig selv, når hun er der. Det lyder bestemt ikke rart at have det sådan.
Du fortæller også, at du sidder i bordgruppe med ‘Clara’ og derfor forestiller jeg mig, at ‘Clara’ og de følelser, hun giver dig, fylder meget i din hverdag. Har jeg mon ret i det?
Når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på, om du måske kunne have lyst til at snakke med en af dine lærere om, hvordan du har det, når du er sammen med ‘Clara’. Det kan være, at du kan spørge din lærer, om der er mulighed for, at I kan få nogle nye bordgrupper i klassen.
I dit brev fortæller du også, at ‘Clara’ snakker højt i undervisningen og altid vil være den, der udføre de opgaver I får, såsom forsøgene i fysik/kemi. Når jeg læser det, får jeg en ide om, at ‘Clara’ påvirker din og måske andres mulighed for at lære ved at forstyrre, eller ikke lade jer andre prøve. Hvis du har mod på det, synes jeg også, at du skal fortælle din lærer om disse oplevelser. Hvad mon du tænker om den tanke?
Hvis du synes det er svært, hvad du skal sige, kan du for eksempel starte med at sige “Jeg vil gerne snakke med dig alene om noget, der går mig meget på”.
Hvis du ikke har lyst til at tale med din lærer alene, kan du måske tale med dine forældre om, hvordan du har det, og så kan I sammen tale med din lærer. Mon du kunne have lyst til det?
Jeg håber, at du kan bruge mit svar! Du er også altid velkommen til at ringe til os på tlf.: 116111
Kærlig hilsen BørneTelefonen