Ingen venner på gymnasiet

Hej børnetelefonen,
jeg startede på gymnasiet i år her efter sommerferien. Min grundforløbsklasse var ok, jeg havde én veninde fra folkeskolen som jeg snakkede med men ellers kunne jeg ikke rigtig snakke med de andre. Nu er jeg så kommet i min studieretningsklasse og har rigtig svært ved at få skabt nogen venskaber. De virker alle sammen søde og flinke men hver gang jeg har prøvet at snakke med dem eller vise interesse for at lære dem at kende, er det som om at de afviser mit forsøg på det og bare vender ryggen til. Det er som om alle de andre har et rigtig godt fællesskab og at jeg altdi bare er den der sidder ude i siden og ikke har nogen rolle i klassen. Det skal lige siges at de andre kender hinanden, og jeg kender kun et par stykker. Jeg føler mig bare ikke rigtig tilpas, men jeg har heller ikke lyst til at skifte klasse eller skole eller noget. Jeg ved bare ikke rigtig hvordan jeg skal kunne snakke og skabe venskaber med de andre i min klasse, når de hele tiden “afviser” mig.
Håber i kan give nogle gode råd.
Venlig hilsen mig.

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære mig.

Tusind tak for dit brev. Du besidder en gave. fordi du på så uddybende måde kan beskrive dine oplevelser i den nye klasse.

Rigtig mange skriver til os, når de kommer ud i deres studieretningsklasser. Det er meget almindeligt at føle, at det hele kan være lidt svært og at de andre nok bare kender hinanden meget bedre.

Mange føler sig udenfor og afviste. Det er ikke et rar følelse og derfor er det også rigtig godt, at du beder om hjælp, når du ikke synes de ting du prøver virker. Sådan skal det nemlig ikke være. Der er forskellige ting, som du måske kan prøve af:

Jeg lægger mærke til, at du beskriver en veninde fra folkeskolen, som du snakkede med i starten. Jeg er lidt nysgerrig. Taler I mon stadig selvom I nu er kommet i forskellige klasser?

Jeg spørger fordi, at jeg mærker at du er en modig pige, som prøver at skabe kontakt med dine nye klassekammerater og det kan du være stolt af. Det kræver noget af dig at turde det og det er bestemt ikke alle som tør. Selvom de måske gerne vil.

Lige nu er du i en usikker situation, hvor du føler dig afvist. Derfor tænker jeg også, at det er vigtigt, at du har andre i dit liv, som gør dig glad og som du er tryg ved. Fx din veninde fra folkeskolen.

Tror du måske, at du kan tale med hende om de her ting? Måske hun har det på samme måde. Eller måske I endda kan hjælpe hinanden med at finde jer til rette. Fx ved at mødes i nogle af frikvarterene eller gå til festerne sammen?

Dit brev fik mig til at tænke over forskellen mellem klassekammerater, bekendte og nære venner. Måske du kan tænke lidt over, hvad dine forventninger er til din nye klasse.

De nære venner findes nemlig ikke altid i klassen. Her har man derimod muligheden for faglig sparring. Nogle har prøvet, at bede en anden elev om hjælp til en opgave eller tekst, som kan være lidt svær. Det kan åbne døre for de fleste vil gerne hjælpe et andet menneske.

Jeg kan godt forstå, at du bare gerne vil være en del af din nye klasse. Det er også vigtigt at du får en følelse af, at der er plads til dig.

Men måske det kan give dig noget ro, hvis du også husker at bruge tid med dem, der allerede giver dig en god følelse.

Du skriver du kender et par stykker i din nye klasse. Mon I har nogle fælles interesser? Jeg tænker om jeres valg af studieretning kan være en hjælp til, at lære hinanden bedre at kende.

Jeg ved ikke om du kan genkende at vi alle ofte snakker om vejret og hvad vi arbejder med eller fritidsinteresser. Nogle gange kan det godt tage tid at komme dybere ind på folk. Jeg forestiller mig også, at de andre måske er nervøse eller spændte på at være en del af jeres klasse. Derfor forestiller jeg mig også, at der nok er andre, der har det ligesom dig.

Jeg deler denne side om venner med dig. Her har vi samlet nogle råd og videoer, som måske kan give dig inspiration til hvad du ellers kan prøve af.

Dine lærere skal hjælpe dig

Det er  lærernes ansvar for, at alle trives i en klasse. Har gymnasiet foretaget sig noget mhp. at skabe et trygt og venligt miljø imellem jer? Jeg mener det er kutyme og en pligt skolen har for, at give jer alle tre gode og lærerige år.

Jeg ved ikke om du har talt med en af dem for, at få ideer og hjælp. De kan muligvis give jer projekter eller gruppearbejde, hvor du har mulighed for at lære dem du gerne vil nærmere at kende.

Du nævner, at du ikke har en rolle i klassen. Hvilken rolle havde du mon i folkeskolen? Var du tilfreds med den eller har du måske tænkt, at du kunne have en anden rolle i denne klasse? Du kan måske tænke over om, der var noget du gjorde i folkeskolen som du kan prøve af i din nye klasse. Måske gør du det allerede.

Jeg har stor respekt for din stillingtagen til, at du ikke føler dig rigtigt tilpas, men ikke har lyst til at skifte skole. Her viser du, hvor moden og handlekraftig du er.

Du er velkommen til at ringe på Børnetelefonen på 116111, hvis du har brug for flere ideer.

Jeg håber mine forslag kan inspirere.

De bedste ønsker om nye venskaber fra Børnetelefonen.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.