Ingen piger ser mig!?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år,

Du er ikke den eneste, der går rundt med de tanker. Jeg har talt med mange andre, der har lignende oplevelser, og føler sig overset af pigerne. Jeg kan godt forstå, du gerne vil have lidt pigevenner, og at du synes, det er frustrerende, når det virker som om, pigerne kun snakker med din ven.

Det kan være, at pigerne kender din ven lidt bedre, end de kender dig – og at det derfor er lidt lettere for dem at snakke med ham? Måske ved de ikke lige, hvad de skal sige til dig, fordi de ikke kender dig så godt endnu?

Har du prøvet at sige noget til dem? Du kunne f.eks. smile til dem og sige ‘hej’, når du kommer gående med din ven – også selvom det føles som om, de kun siger ‘hej’ til din ven? Det dér med at starte en samtale og blive gode venner med nogen, kan være rigtig svært! Og i starten kan det føles enormt kunstigt og måske lidt akavet. Det er helt almindeligt, og man kan hurtigt komme til at føle sig lige usikker.

Måske kan du lægge lidt ekstra mærke til, hvad din ven siger til pigerne og blive lidt inspireret af det? Men ellers er det dér med at være smilende og virke interesseret på en venlig måde et rigtig godt sted at starte. På et eller andet tidspunkt er der garanteret en pige, der også siger ‘hej’ til dig. Men det kan godt tage lidt tid, for de er måske også lidt i tvivl om, hvad de skal gøre og sige.

Det kan også være, at du har lyst til at snakke med din ven om det? Måske kan du sige til ham, at du har lagt mærke til, at han er gode venner med pigerne – og at det kunne du også godt tænke dig at være, og spørge, hvordan han lærte dem at kende? Det kan også være, at han hænger ud med pigerne nogle gange – og at du så kan være med?

Vi har skrevet nogle råd om at vise andre personer interesse lige her. Det handler godt nok om forelskelse, men rådene kan faktisk også virke, hvis man bare gerne vil være venner. Det kan f.eks. være det dér med “tilfældigt” at støde på dem på gangen i skolen – eller sige noget til dem, når chancen byder sig.

Hvis du har brug for flere råd, er du også altid velkommen til at skrive en SMS eller ringe til os på BørneTelefonen på nummer 116 111 eller skriver til os på Chatten.

Det er helt normalt, at det føles underligt og svært at starte sådan nogle venskaber op, så det er ikke mærkeligt, at du er i tvivl om, hvad du lige skal gøre. Men måske virker det, hvis du har lyst til at prøve noget af det, jeg har skrevet i brevet her?

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.