Brev
Ikke råd til efterskole
Hej. Jeg er en 15 årig pige som rigtig, rigtig, rigtig gerne vil på efterskole efter sommerferien, da mange af mine klassekammerater og venner også skal og hele tiden går og snakker om hvor meget de glæder sig. Der er bare et problem. Mine forældre har ikke råd til det :-(…..
Ved i om man kan få nogle som helst støtte til det? Jeg ved at der i nogle tilfælde er noget med kommunen, men jeg jeg ved ikke hvor stort et beløb de vil hjælpe med og om de overhovedet vil hjælpe.
Mine forældre bakker mig rigtig meget op i at jeg vil på efterskole og synes at det er en rigtig god idé.
Knus mig.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Mange tak for dit brev. Jeg vil prøve at hjælpe dig så godt jeg kan.
Lyder til du rigtig gerne vil på efterskole, ligesom mange af dine klassekammerater skal. Et efterskoleophold kan også være en rigtig god ide, og mange unge, synes det er sjovt. lærerigt og udviklende. Det er korrekt at det koster penge, men der er hjælp at få.
Hvis man skal på efterskole, får man det der hedder Elevstøtte. Det er en støtte, som man får fra staten. Det er dog meget forskelligt, hvor meget man får i støtte, da det blandt andet kommer an på, hvor meget ens forældre tjener. Dine forældre kan undersøge, hvad et efterskoleophold vil komme til at koste for dig.
Derudover kan man søge det der hedder Individuel supplerende støtte. Det er noget man skal søge på den efterskole som man skal gå på. Det er herefter efterskolen der beslutter hvem der kan få Individuel supplerende støtte og hvor meget støtte man kan få. Så som du kan læse, er det muligt at få økonomisk støtte.
Jeg synes, at det lyder rigtig godt, at dine forældre bakker dig op, og synes det er en god idé med efterskole. Måske kan du vise dine forældre dit brev til BørneBrevkassen sammen med mit svar. Så kan I sammen finde ud af, hvad næste skridt skal være, for at undersøge om det er muligt, at du kan komme på efterskole.
I kan eventuelt tage en snak med studievejlederen på din skole, eller I kan kigge på nogle efterskoler som du kunne være interesseret i at gå på. Når I har fundet nogle efterskoler kan I ringe til dem og fortælle om jeres situation, samt høre i hvilket omfang de kan hjælpe.
Håber I finder en løsning, som du er glad for, og husk der er også mange andre muligheder end efterskole, så tag en snak med din studievejleder, som vil kunne rådgive dig og dine forældre om hvad der kunne være en god løsning for dig.
Jeg håber du kan bruge mine råd? Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du ønsker at tale mere om dine tanker om fremtiden, her sidder rådgivere klar ved telefonen.
Held og lykke med det hele.
Knus tilbage til dig.
BørneTelefonen
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen