Igen venner

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år,

Hvor er det godt, at du skriver til os, og fortæller hvordan du har det.

Du skriver at din klasse holder med din veninde, når I er uvenner. Og at dine drengevenner taler grimt om dig, når de ikke tror at du kan høre dem. Er det rigtigt forstået?

Når man bliver holdt udenfor, og når folk bagtaler én, kan man godt blive rigtig ked af det. Er det mon sådan du har det? Det er helt normalt at føle sig ked, ensom og nogen gange kan man også føle sig vred indeni. Jeg kan godt forstå, hvis du føler sådan.

Det som dine drengevenner siger, og at de bagtaler dig, er ikke okay. Det er heller ikke fair at din klasse altid holder med din veninde. Det er godt at du skriver til os og siger det højt. Det er nemlig første skridt til at få det løst. Og det viser mig, at du tør sige det højt, selvom det kan føles svært indeni.

Du skriver at du ikke har fortalt dine forældre, hvordan du har det i klassen. Det er en god idé at sige det højt til en voksen du kender. Men det behøver ikke at være dine forældre. Alligevel tænker jeg, om du kunne give det et forsøg?

Selvom dine forældre har meget om ørerne, så er de allerfleste forældre ret interesserede i at vide, hvordan deres børn har det. Det er nemlig deres ansvar, at du har det godt. Kunne du have mod på at snakke med dem?

Det kan være, du efter aftensmad kan sige til dem; “Mor og far, jeg har det ikke så godt med at sige det her, fordi jeg ved, I har meget om ørerne. Men jeg har det rigtig skidt i skolen. De andre bagtaler mig, og jeg har ingen venner.”

Dine forældre kan på den måde være med til at snakke med skolen om, hvordan de løser de bedst. Det kan jo også være, at dine forældre faktisk har lagt mærke til, du er lidt ked af det – og så kan det være en lettelse, du siger det højt. Kan du følge mig?

Jeg har også en anden idé. Det er, at du taler med en lærer på din skole. Dine lærere skal nemlig hjælpe dig. De skal nemlig sørge for, at alle børn har det godt i skolen. Er der mon en lærer som du godt kan lide? Hvis du har mod på det, kan du f.eks. sige det her:

Jeg har brug for din hjælp. Jeg føler at de andre i min klasse holder mig udenfor og bagtaler mig. Det gør mig ked af det.

Kunne du have mod på at sige det? Du har allerede vist at du tør fortælle hvordan du har det, ved at skrive ind til os. Det er sejt gjort!

Jeg kan læse at du har haft en god veninde, der nu har skiftet skole. Jeg kan godt forstå, hvis du savner hende. Taler du mon stadig med hende?

Hvis du har lyst, kunne du spørge hende om I skal ses i en weekend. Måske det kunne være hyggeligt? Det kan du tænke over om du har lyst til.

Jeg synes at du er modig, fordi du fortæller hvordan du har det. Hvis du har brug for det, er du altid velkommen til at skrive til os igen. Du kan også ringe til os på 116111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.