Idræt

Hej, Jeg ved ikke helt hvordan det her sytem dur fordi ja jeg bor i England, har gjordt for 5 år nu…

Men jeg skal endelig tilbage til kære Danmark (yey) så har aldrig brugt den her hjemmeside før. Men, det er jo liiiidt lang tid siden jeg har gået i en dansk skole og har skulle skrive dansk osv.

Men hvad jeg er meget nervøs over er at skulle tag et brusebad efter man har haft idræt i skolen? Jeg ved ikke om man stadig skal men da jeg var mindre og gik i dansk folkeskole skulle vi, og havde intet valg…

I England skal vi ikke, det er meget meget mærkeligt hvis nogle gør. Jeg har selfølgelig adopteret det fra dem, jeg syntes det er virkeligt pinligt og meget ubehageligt at skulle gøre det foran andre!

Og jeg er en meget ..self conscious ( undskyld jeg ved ikke det danske ord) person og har panic attacks og anxiety attacks(igen undskyld) over de mindste ting, jeg tror virkeligt ikke jeg kan klare at skulle bade med andre pige, også fordi jeg ikke kender dem.

7 måneder siden havde jeg en ‘phobia’ som hedder anthropophobia, det er hvor man er bange for mennesker, jeg lukkede mig selv inde på mit værelse og vil ikke tale med nogle i flere måneder, og da jeg kom ud kunne ingen røre mig, jeg er stadig bange for at folk røre mig nogen dage, hvis jeg har en dårlig dag, og hvis der er mange i et rum bliver jeg meget bange. At skulle ligefrem være nøgen foran dem ville jeg ikke kunne klare, overhovedet.

Hvad jeg ville spørger er om der er en måde at ikke at skulle bade efter idræt men istedet bare der hjemme efter skole? Har i nogen forslag på at tale med læreren?(igen jeg kan ikke, er bange for det men kan få min stedmor til at gøre det for mig) Mange tak, og igen undskyld for de engelske ord og hvis der er stavefejl!

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev. Hvor er det rart at høre, at du har kunnet bruge brevkassen, mens du har boet i England. Det var en god ide at prøve at skrive hertil nu.

Jeg kan godt forstå din nervøsitet over at skulle bade sammen med andre piger, og du er bestemt ikke den eneste, der har det på den måde. Jeg ved, at det er meget forskelligt, hvordan skolerne tackler det, når man gerne vil slippe for at bade med de andre, så dit eget forslag om at snakke med din stedmor om det, lyder rigtig godt. Hvis hun vil hjælpe dig med at få snakket med skolen, kan I måske finde en god løsning.

Jeg tror, det er vigtigt, at du får forklaret baggrunden for din usikkerhed, så de forstår, at det er vigtigt for dig, og så lærerne kender lidt til de oplevelser, du har haft tidligere. Så kan det være, de bedre forstår dig og måske vil overveje nogle særlige hensyn. Men som sagt er det meget forskelligt, så den bedste måde er nok at få snakket med dem på skolen.

Det lyder som om, at du snakker godt med din stedmor? Det kan være, hun også vil være god at snakke med om dine angstanfald, hvis det sker igen? Eller hvis du på nogen måde kommer til at føle dig usikker, når du skal flytte tilbage til Danmark og starte på en ny skole osv.

Du skal vide, at du til enhver tid også kan ringe eller skrive her til BørneTelefonen på 116111, hvis du vil snakke om stort eller småt. Nummeret virker, så snart du er i Danmark, og det er helt gratis at ringe og skrive.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.