Hvornår har studievejledere tavshedspligt?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år,

Tak for dit brev. Hvor er det godt, du har skrevet. Dit brev fortæller mig, at du er god til at lytte til dig selv og mærke, hvad du har brug for. Jeg kan ikke komme med noget bedre forslag til dig end det, du allerede selv gør – nemlig at snakke med din studievejleder.

Det varmer at læse, at du før har haft god gavn af at snakke med din studievejleder. Jeg tænker, at det også er derfor, at det falder dig naturligt at komme til at tænke på netop hende som en hjælp for dig lige nu.

Jeg forstår godt din bekymring omkring din studievejleders tavshedspligt.

Det er faktisk svært for en lærer eller studievejleder på forhånd at love en elev tavshedspligt, for det afhænger meget af, hvad eleven fortæller. Reglerne er at hvis din studievejleder får noget at vide, der gør hende bekymret for, om du bliver udsat for omsorgssvigt derhjemme, er det hendes pligt at underrette de sociale myndigheder. I den situation kan en studievejleder altså ikke love eleven tavshed. Det kan også være, at eleven fortæller noget, hvor studievejlederen vurderer, at det er bedst at tage kontakt til forældrene om det.

Det betyder, at hvis din studievejleder lover dig tavshed og senere indser, at hun af ren og skær omsorg for dig ikke kan holde dette løfte, er det vigtigt, at du får det at vide og får en begrundelse for, hvorfor informationen må videre.

Hvordan vil det være for dig at starte med at fortælle din studievejleder om din bekymring? At du gerne vil have, at hun fortæller dig om hvordan hun arbejder med tavshedspligt og underretningspligt. Fortælle at du gerne vil have, at det kun er dig og hende, der snakker om de udfordringer, du har lige nu. Jeg tænker, at det også er rigtigt rart for din studievejleder at kende til din bekymring. Hvad tænker du om det?

Jeg forstår godt, hvis det er svært for dig at tage hul på den samtale. Måske kan det hjælpe dig, hvis du prøver at kalde den følelse frem du havde sidst du snakkede med studievejlederen. Måske lyder det fjollet, men nogle gange kan vi hjælpe vores kroppe med at huske, det der var rart, og på den måde bliver det lettere at gøre det svære.

Jeg ved godt, I kun er online med skolen lige nu. Måske kunne du skrive med din studievejleder og spørge om, du kunne få en snak med hende online. Det er ikke det samme som at mødes i virkeligheden, men så er du i gang. Så er der en voksen, der sammen med dig selv har øje på, at du er på vej til at få det bedre.

Til sidst vil jeg sige til dig, at det er virkelig flot, at du har smidt alle piller ud. Og at du er så klar til at forsætte med at passe på dig selv – det har jeg stor respekt for.

Håber, du kan bruge svaret.

Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.