Hvorfor skole?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 18 år

Din modne beskrivelse af dig selv og dine tanker om dit liv gør virkelig indtryk på mig. For hvad gør man, hvis man keder sig lidt – hvis hverdagen bliver en smule meningsløs?

Når jeg læser dit brev, får jeg en oplevelse af, at du er en klog pige, som er vellidt af dine venner og familie. Du er samtidigt bevidst om dig selv på mange punkter, og det er godt. Du er altså på mange måder heldigt stillet, og det fornemmer jeg godt, du ved. Måske tænker du derfor også, at din følelse af skoletræthed og kedsomhed må skyldes noget. At der må være noget galt. Det tror jeg bare ikke, der er.

Jeg kender dig jo ikke, så det kan godt være, at jeg tager helt fejl, men når jeg læser dit brev, får jeg indtryk af, at rastløsheden rammer dig, fordi du har stor appetit på livet. Der er meget, du gerne vil, og du kan næsten ikke vente. Derfor kan tre år på den samme skole føles som alt for lang tid.

Jeg kan godt forstå, at denne kedsomhed eller meningsløshed, kan bekymre dig. Måske særligt fordi du tidligere har haft en depression, og fordi du kender dine tankemønstre. Dog tror jeg ikke, du skal være så bekymret. Kan du se rastløsheden som en styrke? Det lader jo til, at den bringer dig mange gode oplevelser; vandretur, fest, kæreste…

Du fortæller ikke, om du snakker med nogen om, hvordan du har det. Men hvis du ikke har delt dine tanker med hverken forældre, venner eller kæreste, vil jeg råde dig til at gøre det. Det kan sagtens være, at flere af dem vil kunne nikke genkendende til dine tanker og følelser. Og gennem snakke med dem, der kender dig godt, vil du kunne gøre dig nogle overvejelser om livet, og hvad der er mest menings - og betydningsfuldt for netop dig. På den måde kan du blive bevidst om dine værdier, og hvordan du ønsker at forme dit liv.

Hvis du alligevel kan mærke, at dine tanker bliver for negative og påvirker din livsglæde, så vil jeg råde dig til at tale med din læge. Eventuelt sammen med dine forældre. Din læge vil nemlig kunne vurdere, om du har brug for hjælp.

Jeg ønsker dig et godt, spændende og indholdsrigt liv. Du er meget velkommen til at skrive eller ringe til os, hvis du har brug for endnu en snak.

Alt det bedste fra
BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.