Hvordan overtaler jeg min far

Hej

Jeg skal flytte, så min far vil have at jeg også flytter skole, men min mor siger at jeg bare kan tage toget.(Jeg er 13 år)

Min lære er enig med min mor. Det er bare min far. Hvordan overtaler jeg ham til at lade mig blive i min nuværende skole???….hjælp

Tak

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev omkring flytning og skole. Du skriver ikke så meget om, hvor langt du skal flytte væk fra din skole. Men jeg kan forstå, at dine forældre er uenige om, hvad der vil være bedst for dig.
Du skriver også, at din lærer er enig med din mor.

Jeg tænker på om dig og dine forældre kunne holde et møde på skolen om, hvorfor det er, at du rigtig gerne vil blive på skolen og selv kan tage toget. Din lærer vil måske kunne fortælle din far, hvad det vil betyde for dig, hvis du bliver på skolen og hvis du skal flytte skole.

Når man, i en familie, er uenige om noget, så er der mange ting som spiller ind. Der er følelser forbundet og din far har måske en helt speciel grund til at synes du skal flytte skole. Eller at du ikke skal køre i tog selv. Har I talt om det? Det kan være en aftale om, at du sender en sms, når du er nået frem til din skole. Så din far og mor ved, at du er nået godt frem. Det kan være med til at skabe tryghed, både for dig og dine forældre. Mon det vil være en idé for jer?

Jeg tænker, at dine forældre vil dig det bedste og det er vigtigt, at I får hørt alles meninger til det. Det er også vigtigt, at du får fortalt, hvor meget det vil betyde for dig at blive på din nuværende skole. Jeg gætter på, at du har en masse gode veninder og du er glad for dine lærere. Og det er bare rigtig dejligt og enormt vigtigt.

Jeg bliver nysgerrig på, om du mon har tænkt på, hvad det vil betyde at have lang vej til skole? Det kan være hårdt at skulle stå meget tidligt op, hver dag og bruge tid i et tog. Samtidig kan man også bruge tiden i toget til at læse, slappe af eller forberede lektierne. Har du mon tænkt over, hvordan det vil være?

Jeg gætter på, at du nok har talt med dine veninder om dine tanker i forhold til flytningen. Hvad mon de siger til det hele? Kan de følge dig i, at du gerne vil blive på skolen sammen med dem? Måske har de også nogle forslag til, hvordan det kan lykkes mellem jer, selvom du kommer til at bo længere væk

Jeg håber, at I finder en god løsning for alle. Det kan jo være, at I finder ud af, at du bliver på din skole og tager toget. Hvis det ikke er godt for dig i længden, så kan I jo snakke om, hvad der så kan gøres i stedet.

Du er selvfølgelig altid velkommen til at ringe eller sms'e til Børnetelefonen 116111, hvor der sidder en rådgiver klar til at tale med dig.

De bedste hilsner BørneTelefonen.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.