Hvordan overbeviser jeg mine forældre om at lade mig flytte skole?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Mange tak for dit lange brev, hvor du beskriver, hvordan du er træt af din skole, den utilstrækkelige undervisning, og hvordan du bliver udsat for mobning af dine klassekammerater.

Først vil jeg rose dig for at skrive herind med dine mange tanker, for det lyder ikke som om det er let at være dig i øjeblikket.

Jeg kan forstå, at der er mange årsager til, at du gerne vil skifte skole, både pga. det sociale og det faglige niveau.

Mht den nuværende situation på skolen hvor der er nogle, der spreder usande rygter om dig, og du oplever, at du bliver nedgjort, så skal straks skal stoppes, da det ikke er okay. Det er vigtigt, at du taler med en lærer eller får dine forældre til at tale med din klasselærer om, hvad du oplever i klassen. Det er de voksnes ansvar, at der ikke er nogen der bliver holdt udenfor, nedgjort eller mobbet.

Mht til L, som gerne vil være sammen med dig, men som du har svært med, så tænker jeg ligesom du, at hun er rigtig usikker på sig selv og måske godt kan mærke, at du ikke altid er så interesseret i jeres venskab. Er der mon noget, du godt kan lide ved hende, som du kan prøve at fokusere på, når I er sammen?  Hvis ikke, så er det vigtigt at du får sagt fra på en pæn måde, hvis du ikke har lyst til være sammen med hende. Årsagen til at jeg skriver det er, at jeg kan være nervøs for, at du måske uden at ville det, kan komme til at træde på hende, hvis ikke du får sagt fra og derfor bliver irriteret på hende? Mit gæt er, at L godt kan lide dig, både fordi du er fagligt engageret, og fordi du - gætter jeg på - har en god selvtillid?

Sådan som jeg forstår dit brev, så har du rigtig let ved det faglige i skolen, det må være dejligt at have det sådan. Jeg forstår dog også godt, at det er frustrerende, hvis du ikke føler, du får den læring, du har krav på.

Er der nogle af dine faglige interesser, du kan dyrke uden for skolen, og hvor du kan møde andre unge? Måske kan du gå til noget på ungdomsskolen, et fremmedsprog eller nogle af de fag som du synes, I har for lidt af i skolen i øjeblikket? Så kan du måske få nogle nye venner udenfor skolen, samtidig med at du får noget ny viden og læring, som du jo holder så meget af?

Jeg synes, det er rigtigt godt, at du har prøvet at tale med dine forældre om, hvordan du har det, men jeg tror, du skal prøve at tale med dem igen, for du har jo gjort dig mange overvejelser omkring et evt. skoleskifte.

Du skriver, at du godt kunne tænke dig den nærliggende skole, hvilket jeg synes er en god mulighed. En anden mulighed kunne være at undersøge muligheden for at komme på efterskole, måske en med et højt fagligt niveau, hvor du vil føle dig mere udfordret og få den læring og viden, som du mangler på din nuværende skole?

Ud fra dit brev så synes jeg at kunne læse, at du er en stærk pige, der godt kender dit eget værd, og som tidligere har været glad for skolen og undervisningen. Så mit råd til dig vil være, at der skal inddrages nogle voksne, som kan hjælpe dig med at bedre situationen på din skole, indtil du – forhåbentlig – kan få lov at skifte skole.

Jeg synes, du kommer med mange gode argumenter i dit brev for hvorfor det kunne være en god mulighed at skifte skole – har du mon fremlagt alle disse for dine forældre, og ved de hvordan du har det i skolen socialt i øjeblikket? Hvis ikke de helt har forstået, hvordan du går og har det, så kan du overveje at vise dem dit brev og mit svar, da det er godt beskrevet i dit brev.

Jeg krydser fingre for, at du får en god snak både med en lærer og med dine forældre – og ellers er du også altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen.

Mange varme og kærlige hilsner fra BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.