Brev
Hvordan laver man en synopse?
Hej
Jeg er en pige på 15 og går i 9 klasse.
Jeg har snart eksemen men jeg ved ikke hvordan laver man en synopse, Jeg har både spurgte min lære og søgt på google men jeg forstår stadig ikke. kan i hjælpe mig med det?
Tak
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du spørger om hjælp, når du er i tvivl. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.
Til at starte med vil jeg gerne rose dig for den indsats, du allerede har gjort. Du har både spurgt din lærer, googlet og nu også skrevet herind til BørneTelefonen. Det fortæller mig, at du er god til at række ud efter andre. Det er en kæmpe styrke, du har!
En synopsis er typisk en kortere skriftlig opgave, som man vil uddybe til en mundtlig eksamen. Synopsen er derfor den opgave, som du snakker ud fra til en mundtlig eksamen.
Man kan sammenligne det lidt med et menukort. På et menukort står der skrevet nogle retter, og hvad der er i de retter. Det er dog sjældent, at der står ALLE ingredienser på menukortet. På samme måde kan en synopsis være et menukort, hvor du giver din lærer et indblik i din opgave, men uden alle detaljerne. Kan du følge mig?
Til den mundtlige eksamen vil din lærer sandsynligvis være interesseret i at vide lidt mere om retterne (detaljerne), end det der allerede står skrevet på menukortet (din synopsis).
Det er lige det, som jeg generelt ved om synopser. Når det er sagt, kan det være, at din lærer har en anden forståelse. Mit bedste råd er derfor at spørge din lærer en gang til. Hvad tænker du mon om at give din lærer en chance mere til at forklare det?
Måske er der andre i din klasse, som er i tvivl. På den måde kan det også være en hjælp for dem, hvis du spørger igen.
Hvis man selv er i tvivl, er der ofte også andre der er. Måske kan du genkende det fra andre situationer?
Du kan også spørge en fra klassen om de ved, hvad det betyder. Er der mon nogen i din klasse, som du tænker at kunne spørge? Hvis personen du spørger også er i tvivl, kan I måske spørge din lærer sammen?
Jeg håber meget, at du kan bruge mit svar. Hvis du har brug for flere råd eller en uddybende snak, er du også altid meget velkommen til at ringe eller skrive ind på 116 111. Så ser vi på, hvordan vi ellers kan hjælpe.
Måske kan du også finde nogle råd, som du kan bruge på vores side Sådan skriver du et godt skoleprojekt.
Kærlig hilsen BørneTelefonen