Brev
Hvordan kan jeg koncentrer mig bedre?
Jeg har nogle gange svært ved at koncentrer mig i lang tid af gangen og især hvis nogen snakker eller der er andre provokerende lyde.
Jeg er sygt bange for min standpunktkaraktere fordi jeg ikke føler mig god nok.
Jeg har skiftet skole og min mor siger at det har taget hårdt på mig og jeg derfor er faldet lidt karakter mæssigt. Men er så træt af at jeg føler jeg er den dumme fordi jeg måske glemmer noget eller ikke kan løse en opgave.
Er meget stræber og er derfor helt ude af den hver gang jeg for en dårlig karakter men ligemeget hvad jeg gør virker det ikke til at bliver bedre.
Jeg skal i 9 næste år og det skræmmer mig fordi jeg ikke føler 100% klar
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Tusind tak for dit brev, hvor du bl.a. fortæller, at om at du ikke føler dig klar til 9. klasse. Du fortæller også, at du nogle gange kan have svært ved at koncentrere dig i lang tid, eller hvis der er nogen der snakker.
Du fortæller, at din mor siger, at det har taget hårdt på dig at flytte skole, det tror jeg sagtens kan være rigtigt. Hvor længe siden er det mon, at du har skiftet skole? Der er jo altid en periode i starten, hvor man lige skal lære sine nye klassekammerater og lærere at kende, og det tager jo også en masse energi fra dig, som du måske ellers ville have brugt på dine skoleting.  Der er jo intet i vejen med gerne at ville have gode karakterer, og du lyder også som en pige, der er vant til at arbejde for det, så uden at kende mere til din historie, tror jeg du skal give dig selv tid til at falde til i klassen.
Jeg ved ikke, om du er gået til sommerferie, eller om du har mulighed for at tale med din klasselærer eller en af de andre lærere om det? Måske har du brug for, at din mor er med, hvis der bliver mulighed for at tale med en af dine lærere nu eller efter sommerferien? Jeg tænker, at det vil være fint at få fortalt hvordan du har det med støj og koncentration, og omkring bekymringerne om standpunktskarakterer - fordi det kan gøre din lærer opmærksom på, at det ikke så meget er det faglige du tumler med. Det vil også være fint at spørge din lærer, om forslag eller gode råd til hvordan koncentrationen trænes i 'ny støj'. Måske hjælper det med rolig musik i ørerne, for at lukke af for forstyrrende støj? Måske er der andre i klassen som har det som dig, men ikke er klar over det, fordi de har gået i klassen i længere tid? Det kan være, at hvis din lærer bliver opmærksom på det, at undervisningen kan planlægges på andre måder...måske at I arbejder i mindre grupper, fordelt i flere grupperum eller hvad der nu er muligt?
Du skriver også, at du ikke føler dig 100% klar til 9. klasse og at det skræmmer dig. Det kan jeg sagtens forstå. Jeg tænker også, at du kan tage snakken om det samtidig med det omkring støj og koncentration, og spørg gerne om forslag til hvordan du kan bliver mere klar..? Det kan være, at hun/han har et helt andet billede af, hvordan du klarer dig? Måske er der noget lektiecafé engang imellem efter skole, hvor du kan blive og få hjælp til de ting, du gerne vil blive bedre til? Det kan også være en mulighed, at lave studiegrupper med andre fra klassen - så I arbejder sammen og hjælper  hinanden, det kan virkelig virke godt at diskutere og arbejde sammen om lektier og oplæg...mon det er muligt i din klasse, eller kan det være et forslag, du kan komme med til din lærer eller i klassen? Ellers kan du måske finde sammen med nogen du svinger godt med? Måske er der også noget her i løbet af sommerferien, hvor du kan forberede dig på næste år?
Jeg håber du kan bruge mine råd, og husk at vi sidder klar på BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at tale med en voksen om det.
Mange hilsner BørneBrevkassen
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen