Hvordan kan jeg koncentrer mig bedre?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Tusind tak for dit brev, hvor du bl.a. fortæller, at om at du ikke føler dig klar til 9. klasse. Du fortæller også, at du nogle gange kan have svært ved at koncentrere dig i lang tid, eller hvis der er nogen der snakker.

Du fortæller, at din mor siger, at det har taget hårdt på dig at flytte skole, det tror jeg sagtens kan være rigtigt. Hvor længe siden er det mon, at du har skiftet skole? Der er jo altid en periode i starten, hvor man lige skal lære sine nye klassekammerater og lærere at kende, og det tager jo også en masse energi fra dig, som du måske ellers ville have brugt på dine skoleting.  Der er jo intet i vejen med gerne at ville have gode karakterer, og du lyder også som en pige, der er vant til at arbejde for det, så uden at kende mere til din historie, tror jeg du skal give dig selv tid til at falde til i klassen.

Jeg ved ikke, om du er gået til sommerferie, eller om du har mulighed for at tale med din klasselærer eller en af de andre lærere om det? Måske har du brug for, at din mor er med, hvis der bliver mulighed for at tale med en af dine lærere nu eller efter sommerferien? Jeg tænker, at det vil være fint at få fortalt hvordan du har det med støj og koncentration, og omkring bekymringerne om standpunktskarakterer - fordi det kan gøre din lærer opmærksom på, at det ikke så meget er det faglige du tumler med. Det vil også være fint at spørge din lærer, om forslag eller gode råd til hvordan koncentrationen trænes i 'ny støj'. Måske hjælper det med rolig musik i ørerne, for at lukke af for forstyrrende støj? Måske er der andre i klassen som har det som dig, men ikke er klar over det, fordi de har gået i klassen i længere tid? Det kan være, at hvis din lærer bliver opmærksom på det, at undervisningen kan planlægges på andre måder...måske at I arbejder i mindre grupper, fordelt i flere grupperum eller hvad der nu er muligt?

Du skriver også, at du ikke føler dig 100% klar til 9. klasse og at det skræmmer dig. Det kan jeg sagtens forstå. Jeg tænker også, at du kan tage snakken om det samtidig med det omkring støj og koncentration, og spørg gerne om forslag til hvordan du kan bliver mere klar..? Det kan være, at hun/han har et helt andet billede af, hvordan du klarer dig? Måske er der noget lektiecafé engang imellem efter skole, hvor du kan blive og få hjælp til de ting, du gerne vil blive bedre til? Det kan også være en mulighed, at lave studiegrupper med andre fra klassen - så I arbejder sammen og hjælper  hinanden, det kan virkelig virke godt at diskutere og arbejde sammen om lektier og oplæg...mon det er muligt i din klasse, eller kan det være et forslag, du kan komme med til din lærer eller i klassen? Ellers kan du måske finde sammen med nogen du svinger godt med? Måske er der også noget her i løbet af sommerferien, hvor du kan forberede dig på næste år?

Jeg håber du kan bruge mine råd, og husk at vi sidder klar på BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at tale med en voksen om det.

Mange hilsner BørneBrevkassen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.