Hvor Dan jeg har det o skolen

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.

Tak for dit meget ærlige brev, hvor du er rigtig god til at fortælle, hvordan det er at være dig lige nu. Du har skrevet til BørneTelefonen og bedt om hjælp. Det viser stor styrke. Jeg håber meget, jeg kan hjælpe dig videre.

Du skriver at du føler dig udenfor. Mennesker har brug for at være en del af en flok ellers kan man føle sig ensom og trist.

Man har brug for hinanden, for at trives. Uden nogen der ser en, og vælger en til, kan vi blive ensomme.  At være ensom og holdt uden for kan være en svær følelse at bære selv.

Gad vide om det er sådan det er for dig?

Jeg tænker om der mon er en voksen, der ved hvordan du har det? Når man får fortalt om sine tanker, så får man det ofte bedre.

Du har brug for en voksen der kan hjælpe dig og støtte dig til at få det bedre i skolen.

Hvis du ikke allerede har gjort det, tænker jeg det ville være en god ide at fortælle det til en af dine forældre. At  du føler dig ensom, og holdt uden for i skolen. Og at du har brug for deres hjælp.

Måske overvejer du nogle gange at flytte skole? Det kan jeg godt forstå hvis du gør. Og for nogle børn er det også en rigtig god løsning.

Måske kunne du spørge din mor om I kunne gå en tur da du har noget du gerne vil tale med hende om.

Hvis du syntes det er svært at sætte ord på, kan jeg godt forstå det.

Hvis du syntes det, kunne du måske vise dem dit modige brev som du har skrevet til BørneTelefonen, og mit svar.

Hvad mon du syntes om det?

Mon ikke de syntes det er sejt, at du beder om hjælp.

Det kan være dine forældre ikke helt ved, hvordan de skal hjælpe dig. Her på børnetelefonen har vi også forældretelefonen, hvis dine forældre vil snakke med os om, hvordan de kan hjælpe dig. De kan ringe på tlf. 35555557.

Hvis du har mod på det, kunne du måske også tale med din lærer om det. Eller spørge dine forældre om de vil snakke med din lærer om det. Det er nemlig skolens ansvar at tage sig af det. Måske er der andre i klassen der har det ligesom dig. Der er nemlig ikke noget i vejen med dig og det er aldrig din skyld, at du bliver holdt uden for.

Dem der gør det, gør det ofte fordi de selv er usikre og bange. Bange for selv at blive holdt uden for.

De fleste skoler har en AKT lærer som børn kan snakke med, hvis de ikke har det godt i skolen. Måske er der også en på din skole.

Måske har du mod på at kigge efter en eller to personer på din skole, som du syntes kunne være noget for dig.

Og begynde at hilse på personen, spørge ind til noget hos den person og måske skrive til personen om I kunne mødes til en tur i biografen eller andet, hvor man kan snakke om det man skal sammen.

Kunne det være en ide?

Måske har du allerede prøvet nogle af de forslag som jeg tænker  kunne være et skridt på vejen.

Det kan jeg jo ikke rigtig spørge dig om her på Brevkassen. Hvis det er sådan, vil jeg foreslå dig at ringe, chatte eller skrive en sms til Børnetelefonen 111 116. Der sidder en sød rådgiver klar til at lytte og hjælpe dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.