Brev
Hvad skal jeg gøre
Kære børnetelefonen. Idag har jeg haft en rigtig øv oplevelse. Det hele startede med at min to veninder var uvenner med to andre piger lad os kalde dem 1 og 2. Og det skal lige siges at jeg har i lang tid prøvet at holde mig ude af alt pigedrama da jeg er en meget drengepige type. Nå men der havde været drama mellem mine to veninder og 1 og 2 jeg havde igen holdt mig ude af det TROEDE jeg indtil at 1 og 2 hiver mig til siden med deres egene venner ( Den ene af deres venner er min ekskærste og vi ikke rigtig på talefod) men de spurgte så om det var rigtig at jeg havde sagt at de var så irreterene, havde mega grimt tøjstil, de værste veninder i verden og meget mere. Jeg blev selvfølgelig meget ked af det og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har snakket med en voksen og han har sagt at jeg skal tale med dem face to face og det havde jeg virkelig ikke brug for. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og om jeg overhoved skal gør noget. Kh ….
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12 årige pige
Tak for dit brev. Hvor er det godt du skriver til BørneTelefonen, når du har brug for hjælp. Jeg vil prøve at hjælpe dig så godt jeg kan.
Når jeg læser dit brev kan jeg forstå at du forsøger at holde dig ude af drama, men at 1 og 2 kom hen til dig med nogle af deres venner og spurgte om du havde sagt nogle grimme ting om dem. Det blev du rigtig ked af, og nu ved du ikke hvad du skal gøre.
Først og fremmest vil jeg sige til dig, at det er rigtig sejt du taler med en voksen om det. Han har sagt til dig, at du skal tale med pigerne face to face, men det synes du ikke du har brug for.
Måske har du ikke lyst til det, fordi du er bange for, hvad de vil sige. Eller fordi du ikke kan overskue det. Der kan være mange gode grunde til, hvorfor du ikke vil det.
Men jeg tænker  faktisk, at den voksne du har talt med, er kommet med et godt råd om at få talt med pigerne. Når jeg læser dit brev, synes jeg, at det lyder som om, at der har været nogle misforståelser, eller at der har været nogle usande historier.
Når der er misforståelser, er det altid en god ide, at få talt sammen. Det kan faktisk nogle gange være den eneste gode løsning. Hvis man ikke får talt sammen, kan det gøre, at man ikke får løst problemet. Og jo længere tid der gør med misforståelser, jo sværere er de ofte at få løst.
Nu ved jeg ikke om du har sagt de ting, som de spurgte dig om du havde sagt om dem. Men uanset hvad kan det nogle gange føles rart at sætte sig stille og roligt og tale med dem, som man er lidt uvenner med.
Hvad tænker du, når jeg skriver sådan? Lyder det stadig som noget, du ikke kan overskue? Hvis du har det sådan, så kan du måske spørge en lærer du er tryg ved, om han/hun vil hjælpe jer med at få talt sammen? Så kan læreren sidde sammen med jer, mens i får talt om, hvad der er gået galt, siden de spørger, om du har sagt de grimme ting.
Hvis du har sagt det de spørger om kan det hjælpe at sige undskyld, og fortælle dem, at du er ked af det du har sagt. Hvis du ikke har sagt det, kan du fortælle dem, at det har du ikke sagt om dem, og at det mener du heller ikke.
Jeg håber du har mod på at få talt med pigerne. Måske med din lærers hjælp. Jeg kan mærke, at du ønsker at løse problemet og du har allerede taget første skridt ved at bede om hjælp her.
Du er altid velkommen til at ringe til os på 116111 hvis du har brug for at tale med en voksen. Vi sidder klar til at lytte og tale med dig.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen