Hvad er der galt med mig?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære, søde pige på 15 år!

Hvor gør du dig umage med dine ting. Jeg tænker, at du sætter store mål for dig selv, både med hensyn til lektier og med hensyn til venner.

Jeg tænker faktisk også, at du har været ude for to kæmpestore udfordringer. Dels er du blevet skilt fra din tvilling. Dels har du skiftet skole og skal omstille dig til en helt ny klasse og venskabskreds – og nu på egen hånd. Jeg tror på, at det kræver enormt megen energi at få fodfæste igen efter to så store ændringer. Måske skal man netop være tvilling for at vide, hvor stor en forandring det er at blive skilt fra sin tvilling. Det er ikke sikkert, at andre helt forstår det.

Jeg kommer til at tænke på, hvordan du og din tvilling har det med hinanden nu, hvor I er blevet skilt fra hinanden og skal klare jer hver især i jeres nye klasser med nye kammerater. Er det måske noget, I taler om? Jeg spørger fordi I måske kan bakke hinanden op ved at tale om det og måske hjælpe hinanden i forhold til skole og veninder. Vil det måske hjælpe for dig? Det kan du tænke over.

Jeg tænker, det er virkeligt godt, du selv kan mærke, at noget er forandret for dig, og at du skriver til os om det. Tak for det. Det er første vigtige skridt til at få det godt igen.

Jeg hører på dig, at dine forældre gerne vil hjælpe dig – og hjælpe dig til at tale med en, som kan hjælpe dig videre. Det er virkelig super.

Dine forældre kan bedst hjælpe dig, hvis de ved, hvordan du faktisk har det. Jeg håber, du har mod på at tale med dem om det. Jeg tænker, at du er ret god til at fortælle om det i dit brev. Du kan overveje, om de må læse det og lade brevet være starten på en god snak med dem om, hvordan de kan hjælpe dig til at få det godt igen.

Din lærer i skolen har faktisk også et ansvar for, at du har det godt i skolen. Du kan overveje, om du og dine forældre skal inddrage læreren i, hvordan du har det.

Det er ikke sikkert, læreren skal gøre noget anderledes – men det kan måske give dig en ro og en tryghed at vide, at der en voksen, du kan gå til, hvis du får brug for det i skoletiden. Det kan være, din lærer kan give dig nogle idéer til, hvordan du kan gøre for at komme ind i pigekredsen igen.

Du kan overveje, om der er én eller to af pigerne, du taler bedre med end de andre. Måske kan det være en hjælp for dig, hvis du kan dele med dem, hvordan du har det. Det kan være en lettelse, at nogen ved, at man er ked af det og kan støtte én. For eksempel, når du sidder inde i klassen og egentlig hellere vil sidde ude sammen med de andre piger. Så kan du aftale med din veninde, at I kan følges ud og slutte jer til de andre. Hvad tænker du om det?

Mange skoler har tilknyttet en mentor- eller psykologordning eller på anden måde en voksen, som kan hjælpe elever, der ikke trives helt godt. Måske er der et tilbud i forbindelse med din skole, som passer til dig. Dét kan du og dine forældre undersøge ved at tale med din lærer.

Jeg kommer til at tænke på, at dét pres, som du mærker, måske kan forstyrres og blive mindre ved, at du bruger noget af din tid på at gøre noget, som gør dig glad. Altså noget, som du gør alene, fordi du har lyst og ikke med fokus på at forbedre dig selv. Lystbetonede aktiviteter kan hjælpe dig til at slappe af og lette følelsen af pres.

Måske har du hobby, som du kan dyrke i din fritid sammen med andre. Måske vil det være en idé for dig at gå til noget sport eller noget andet, hvor du møder andre piger og drenge og får et fællesskab med dem om dét. Hvordan tænker du om det? Det kan du måske undersøge, måske sammen med dine forældre eller din tvilling eller andre, som du taler godt med.

Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Måske får du andre idéer, når du læser det. Det er helt okay.

Jeg ønsker dig i hvert fald masser af held og lykke med at få det godt igen.

Mange hilsner fra Børnetelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.