Hvad er der galt med mig?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Super godt at du skriver herind! Jeg vil prøve at hjælpe dig lidt videre.
Du spørger: “Hvad er der galt med mig?”, dertil vil jeg blot svare, at jeg ikke tror, der er noget alvorligt galt med dig.

Mange unge oplever nogle af de vanskeligheder, som du beskriver. Og derfor er det bare super godt, at du rækker ud efter hjælp. Du har allerede delt det med din familie, og nu har du også delt det med mig. Det er de første skridt på vejen til at få det bedre. Super godt gået!

Jeg kan godt forstå, at du, din familie og din kæreste er bekymrede. Det lyder svært at have et så svingende humør. Men som jeg skrev tidligere, er det noget som mange unge oplever, og der er flere måder, at arbejde med det på. For eksempel tænker jeg, at det ville være en god idé at tale med en psykolog om det. Psykologen ville kunne tale med dig om, hvordan du har det og måske give dig nogle værktøjer til, hvad du kan gøre, når du har en af dine dårlige dage. Nogen tror at de på forhånd skal vide, hvad de gerne vil tale med psykologen om – men sådan er det ikke altid. For dig lyder det som om, at du ikke selv er klar over, hvorfor eller hvornår du pludselig bliver træt, ked af det og ikke orker noget? Hvis det er rigtigt, er det også noget psykologen kan hjælpe dig med at finde ud af.

Måske dine forældre eller din kæreste tænker, om ikke du bare tale åbent med dem om det. Men det er noget helt andet at tale med en, som faktisk ikke kender hverken dig eller din familie fra starten. På den måde kan psykologen måske hurtigere se sammenhænge, som man selv er blevet lidt “blind” overfor. Jeg håber, du synes det giver mening.

Det kunne måske også være en god idé at søge hjælp i Headspace. De er rigtig gode til at tale med børn og unge der har det svært psykisk. Læs mere om Headspace her. Jeg tror du ville have glæde af at skrive med dem.

Jeg håber virkelig for dig, at du vil blive ved med at være åben omkring, hvordan du har det! For det er så vigtigt, at du ikke bare lukker i og går med det helt selv.

Husk på at du altid kan skrive eller ringe til os inde på BørneTelefonen på 116111! Og jeg håber at du kan bruge nogle af mine forslag.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.