Brev
Høj intelligens
Hej Børnebrevkassen.
Det her er ret nyt for mig, og jeg har ikke rigtig prøvet at skrive ind sådan et sted før men nu gr jeg det. Jeg er et højt intelligent barn. Jeg er bedre end de andre fra klassen, jeg behøver ik’ at få alt forklaret 28 gange, jeg er medlem af en forening som hedder Gifted children, jeg har god nok IQ til at komme med i Mensa (men har ikke lyst).
Men jeg går bare på en helt almindelig folkeskole i den sydlige del af Randers, og mit problem er at mine lærere ikke kan give mig flere udfordringer. Tro mig,? jeg har spurgt.
Grunden til at jeg ikke har skiftet skole, er at jeg har nogle rigtig gode venner her, og jeg er meget sensitiv. Mine brødre og far er også over gennemsnittet.
Så mine to spørgsmål er: Er der nogle skoler for højt begavede børn i randers-Aarhus området? -og til den tid, hvad med gymnasier?? På forhond tak.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære
Tak for dit brev. Det er dejligt, at du har haft lyst til at prøve at skrive til os. Jeg kan godt se, at du står i en slags dilemma omkring skoleskift/ikke skoleskift pga. dit intellekt.
Først
vil jeg sige til dig, at det er dejligt at læse, hvor glad du er for dine kammerater på din skole. Det er, tænker jeg, en vigtigt ting for at kunne trives med sin skolegang. Du fortælle at du er medlem af "Gifted Children". På deres hjemmeside, er der en liste over skoler, der har fokus på højt begavede børn. Du kan finde den under fanen "forældre".
Jeg kan forstå, at du har haft en snak med skolen om du kan få nogle lidt mere udfordrende opgaver, så skolen ved, at det er et stort problem for dig. De skal faktisk sørge for, at alle børn bliver udfordret i forhold til deres individuelle niveau. Jeg er i tvivl om dine forældre også har talt med skolen? Det er nok vigtigt, at de er med, for de kender dig jo rigtig godt og ved også noget om hvad du oplever.
Jeg kan godt forstå, at du føler, det er et problem, hvis ikke du bliver udfordret nok i klassen, og hvis lærerne ikke kan gøre mere for dig på den skole, du går på nu. Måske ved UU-vejlederen i din kommune hvad der findes, og hvad der passer til dig i det område, hvor du bor. Hun vil også kunne fortælle dig om de forskellige gymnasier, der findes og hvilke hjemmesider, du kan gå ind på og læse om, hvad de kan tilbyde dig. Jeg er sikker på, at der nok skal findes et gymnasium til dig, hvor du vil blive udfordret. Mange højt begavede børn er ikke vant til at lave lektier eller bruge meget tid på skolearbejde. Derfor er der en del, der oplever at skulle øve sig på det, når de starter i gymnasiet. Det kan være en udfordring, for der stilles andre krav i gymnasiet, til fx aflevering af opgaver, end i folkeskolen. Der er simpelthen flere lektier!
Har du tænkt på måske at blive i din klasse og så søge lidt faglig udfordring i din fritid i form af kurser? Det kunne være en interesse for noget, du har, som du så kunne dyrke lidt dybere. Folkeuniversitet har mange små aftenkurser, som du kan læse om på deres hjemmeside. Sport, kunst eller musik kan også være gode aktiviteter for børn som dig, der gerne vil udfordres.
Jeg håber, du kan finde mod og overskud til at få snakket med enten skolen eller UU-vejlederen, så du kan få den udfordring, der skal til for at det giver mening for dig at gå i skole. Men sørg for at dine forældre hjælper dig!
Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, som er et gratis anonymt nummer, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen