HLÆLP!!

her den anen dag kom meg og min væn ob og skæntes.

vi va i sgolegården og jeg blev så vræd at jag stak en kegle ob i numsen på ham.

hvad gør jag?

Dreng, 9 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 9 år

Det lyder ikke særlig rart, og jeg kan høre, at du fortryder, hvad du gjorde.
Det er aldrig rart at være uvenner med nogen, og hvis man kommer til at gøre noget mod nogen, der gør ondt, får man så dårlig samvittighed bagefter.

Jeg synes, at du skal tale med din ven om det og give ham en undskyldning.
Fortæl ham, at du er ked af, at du blev så vred, og at du er ked af, hvad du gjorde.

Det kan jo godt være, at han ikke helt er klar til at blive god igen, men de fleste børn og voksne bliver rigtig glade for at få en undskyldning, når nogen har gjort noget imod dem.

Det er som om, at man bliver lidt mindre ked af det, når man hører dét ord fra én, der virkelig mener det. Især når det er god ven.

Det kan også være en god idé at tale med din klasselærer eller en anden voksen på skolen. Så kan den voksne hjælpe jer med at blive gode venner igen. Og måske er det også en god idé, at du får talt lidt om, hvorfor du blev så vred.

Jeg håber, at det lykkes.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.