HJÆLP, PLEASE HELP ME!! Godt nytår forresten ;)

Hejsa, en pige på 15 år her.
Sagen er, at jeg går i niendeklasse og har altid drømt og håbet på at komme på gym lige efter niende, men tilbage i novembermåned 2021 sagde min lærer, at jeg ikke er uddannelsesparat og burde gå i tiende inden gym. Det gjorde mig utrolig ked af det. Siden da min lærer sagde det, har jeg grædt i 3 timer non-stop i skolen, har grædt derhjemme, græder hver nat på grund af det, især fordi hele min klasse sagde, at de ville væde med, at jeg er uddannelsesparat. Jeg ved godt, at det ikke rigtig gør nogen forskel at komme på gym med det samme eller vente et år, men mine forældre vil SÅ gerne have, at jeg tager på gym med det samme. De er skuffede over mig, hvilket også gør mig sad.

( jeg er slet ikke den eneste i min klasse, som ikke er uddannelsesparat, men dem fra min klasse skal også på efterskole, og mine forældre vil ikke have, jeg skal på efterskole. De vil kun have gym efter niende. )

Min lærer bedømte mig ikke uddannelsesparat, fordi jeg har for høje forventninger til mig selv, og det kan ødelægge mit boost på gym, mener min lærer ( lad os kalde min lærer for x ), og x sagde, at jeg har for mange 4-taller på mit standpunkt. Mine karakterer i november var på 10, 7 og 4.
X sagde også, at jeg ikke er uddannelsesparat, fordi jeg har grædt over ikke at være uddannelsesparat. Siden hvornår har det noget at gøre med at være uddannelsesparat?! Det er som om, at alt hvad jeg gør er forkert?? I’m just a very følsom person.

Hvis jeg skal være ærlig, forstår jeg ikke, hvorfor jeg er ikke-uddannelsesparat, fordi mit standpunktsgennemsnit er på 5,9 ( 6 ), jeg har aldrig glemt at lave lektier – afleverer altid min opgave i god tid, møder aldrig for sent i skole, mit fravær er på 2,8. Hvad gør jeg galt??

Men min mor har tilmeldt mig på tiendeklasse på min egen skole, og der er vist informationsmøde om tiende, lige rundt om hjørnet! Hvilket har gjort min mor endnu mere sad, fordi min mor btw arbejder på min skole, og hun mener, at det bliver for pinligt for hende, at skolen ved, jeg ikke “klarer” mig godt i skolen.
Min familie tager skolen MEGET alvorligt, og alle i min familie kom på gym efter niende, da de var samme alder som mig.

Siden jeg fik at vide, at jeg ikke er uddannelsesparat, har jeg ( synes jeg selv ) gjort et kæmpe fremskridt. Jeg knokler røven ud i bukserne, for at være helt ærlig. Jeg har fået 12 i min samfundsfag-stil og 10 i min projektopgave indtil videre. Desuden synes jeg selv, at jeg er aktiv i timerne, men dog ikke så meget i min x’time, fordi x ødelægger mit selvtillid, hver gang jeg siger noget. X har selv ødelagt flere af mine venners selvtillid.

Mit spørgsmål er nu, hvad jeg skal gøre? For jeg vil så gerne på gym efter niende! Hvornår får jeg standpunkts igen, og hvornår vurderer de mig uddannelsesparat og ikke?

Min mor og far får btw depression af, at jeg ikke klarer mig godt i skolen…Det eneste jeg ønsker er at blive erklæret uddannelsesparat, så jeg kan komme på gym efter niende.
Jeg er faktisk lidt ligeglad med, om jeg kommer på gym med det samme eller venter et år, fordi mine lærere har sagt, at jeg nok skal komme på gym, men ifølge mine forældre er man “dum” og klarer sig utroligt dårligt i skolen, hvis man tager tiende eller efterskole.

X er min “nye” klasselærer, fordi min gamle klasselærer-dansklærer som jeg havde i 6 år er nu skoleleder. Min gamle klasselærer vurderede alle i min klasse uddannelsesparate, og nu har x erklæret over halvdelen af min klasse ikke uddannelsesparate. What is going on?? Jeg har haft x i et år nu.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årige

Alle vil da få det rigtigt skidt med at blive erklæret ‘ikke parat’, når ens forældre er SÅ fokuserede på at 10. klasse er noget skidt og at det eneste der tæller, er gymnasiet. Det kan ikke være rart, hvis ens forældre ligefrem skammer sig. Hvor må det være hårdt at være dig i denne periode, hvor alle snakker om ‘parathed’ til gymnasiet.

Du skriver selv, at du egentlig sagtens kunne vente med gymnasiet – og at det er selve ‘parathedserklæringen’, der er vigtig for dig.

Jeg tror slet ikke, at dine forældre forstår, hvor nedbrydende det kan føles, at blive set på som én, der ikke lever op til deres krav.

Heldigvis lever du i dén grad op til kravene. For mig ser det ud som om, at du gør alt det rigtige: Du arbejder godt med tingene og du gør faktisk også lidt oprør mod de voksne, der slet ikke forstår, hvilken ‘klemme’, de kommer til at sætte dig i.

Som du selv skriver, så blæser det i vinden, hvordan lærere vurderer elever mht. parathed: Du giver selv et rigtigt godt eksempel. Dine forskellige lærere ser med vidt forskellige øjne på, om I elever er parate til gymnasiet.

Derfor vil jeg sige til dig, at man kan rette henvendelse til det gymnasium, man vil gå på. Så kan du bede om en optagelsesprøve. Denne mulighed tilbyder mange gymnasier netop fordi, de vil lade de elever starte, som er parate (selvom de er vurderet ikke-parate af deres lærer i folkeskolen). På flere gymnasier er der hvert år mange elever, der tager en test og kommer ind.

Hvis jeg var dig, ville jeg fortsætte den gode stil. Du knokler og du søger efter muligheder. Så uanset om du tager 10. klasse eller noget helt andet, så kan du være stolt over dit eget initiativ og mod. Man kan selvfølgelig sagtens være begavet og talentfuld, selvom man er bedømt ikke parat til uddannelse på gymnasium. Mange dygtige mennesker har taget 10. klasse eller gjort helt andre ting. Nogle arbejder nogle år og tager en HF. Der er mange veje at gå her i livet.

Du kan gå til din studievejleder og høre mere om optagelsesprøverne eller selv skrive til gymnasiet, du vil søge optagelse på.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.