Brev
Hjælp
Hej
jeg er en 16 årig dreng, som er meget nervøs over hvilke ændringer der ville fortages i mit liv.
Her til sommer skal jeg begynde på HTX, hvor jeg er kommet ind i en klasse fuld af kloge.
Problemet er at jeg frygter at jeg ikke kommer ind på mit drømme studie, på medicinstudiet hvor mit gennemsnit skal være over 11,2. Jeg skal altså være en vaskeægte 12- talsdreng
Jeg har talt med lærer, studievejleder og endda nære venner om sagen, men alle siger bare at der er mange andre veje, og at medicin er langt fra en person som mig.
Jeg har aldrig mødt en person som har opbakket mig. Den sandhed har gjordt, at jeg for det sidste har haft det dårligt med at stå op om morgenen til at møde op i skole, og har følt at jeg psykisk og fysisk har det dårligt.
Jeg fik drømmen da jeg en dag så en dame falde om, pga et hjerteproblem. I det sekund hun faldt, løb jeg over til hende og ønskede desperat at gære noget, men følte mig så uviden og fik et ønske om at vide hvordan menneskekroppen virker og hvordan man som læge kan hjælpe alle de mennesker der hver dag går igennem lignende situationer.
jeg ved at jeg kun har sommerferien, til at jeg skal begynde på mit studie, men ønsker desperat en forandring i mit liv. Pga mangel af motivation og trøst, har jeg ikke været i skole i flere dage nu, og er blevet meget doven.
Jeg ønsker ikke at se på realitetens faktum, at jeg i de næste 3 år ikke må nøjes med et 10- tal ( hvertfald ikke mange af dem) men jeg er villig til det, og ville gør alt for at nå det mål. Jeg ville rigtig gerne fortage en forandring, og starte fra nu af. Jeg ville starte et nyt kapitel i mit liv, men møder altid modstand
Hvad skal jeg gøre i min situation?
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år
Først og fremmest, vil jeg rose dig for, at du har en drøm. Drømmen er lige nu, at du gerne vil være læge – og derfor skal du gøre, hvad du kan for at forfølge den. Omvendt er det måske også rigtigt, at drømme kan ændre sig. Måske har du en hel anden drøm om et par år.. hvem ved?
Så i stedet for kun at fokusere på fremtiden, skal du måske se, om du kan nyde ”nuet” lidt mere her og nu. Fx. tænke på, at du lige om lidt skal lære en masse nye mennesker på kende.
Derfor synes jeg, at du skal starte på HTX og ”suge” til dig. Du skal med andre ord stole på, at du gør dit bedste. Lad vær med at sige til dig selv, at det kun er "godt nok", hvis du får 12-taller - for det pres er der ingen, der kan holde til!
Jeg ved desværre fra mange unge, at alle tankerne om høje karakterer kan være enorm hårde. Det kan gøre, at man presser sig selv så meget, at man glemmer at passe på sig selv – og det kan i værste fald gøre, at man bliver ked af det og får svært ved at følge med - sådan som du måske også oplever nu. Det er nok din krop og dit sind, der siger fra. Så når din lærer og studievejleder ikke ”opbakker” dig i læge-drømmen, kan det være, at der er deres måde at passe på dig. Husk på, at de ikke har nogen interesse i at gøre dig ked af det. Deres job består jo i at passe på dig.
Mht. lægedrømmen, så kan man jo altid søge ind via kvote 2. Men der er først lang tid til, måske er der noget der har ændret sig til den tid. Det vigtigste er, at du har motivationen. Lad ikke den blive ødelagt, at et for stort pres og af andres ord. Ingen kan bestemme eller spå om fremtiden.
Vigtigst her og nu er, at du passer på dig selv og får noget hjælp til det. For du skal ikke have det sådan, som du ellers så fint beskriver.
Jeg tænker derfor på, om du mon har talt med nogen om dine tanker? Altså at du er begyndt at have det psykisk og fysisk dårligt. For det lyder ikke som noget, du skal gå alene med. Måske kan du tage en snak med dine forældre eller din lærer/studievejleder. Du kan jo overveje at vise dem dit brev hertil og mit svar. Jeg tror nemlig, at det vil lukke op for en god samtale, hvor du kan få sat ord på din tanker, som du lige nu går alene med. Mon det er noget, du har lyst til at prøve?
Du er selvfølgelig også meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 11611. Jeg håber, at du kan brug mit svar - og så håber jeg, at du får en rigtig god start på HTX - måske en start hvor du giver dig selv lov til at "falde på plads", før du begynder at stille karakterkrav til dig selv.. Det synes jeg, du fortjener.
De bedste hilsner
BørneTelefonen