Hjælp

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år,

Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du bliver ved at søge efter hjælp til at komme i skole.

Det er dejligt at læse, du ikke er alene om dit problem, men at dine forældre og skolen står bag dig.

Jeg tænker, at det er en rigtig dårlig vane, du har fået, som den ”ikke fornuftige” hjerne kan få dig overbevist om, er det rigtige for dig. Jeg ved, at rigtigt mange kan nikke genkendende til det at have en vane, som er meget dårlig for en. Det er tit, som om den sunde fornuft bliver overstyret. Jeg tænker, at det er det, som du oplever lige nu.

Kunne I prøve at ændre jeres morgenmønster i din familie i en periode, så dine forældre går ud af døren sammen med dig, i stedet for at du er den sidste, der går. Det vil være lidt sværere for dig at blive hjemme, hvis I følges ud af døren. Måske møder dine forældre meget tidligere end dig? Hvis de i en periode kan ændre på det, indtil du har fået brudt din vane, kan det måske være en hjælp til dig.

Måske kan det ikke lade sig gøre, så kan det måske være en hjælp, at I aftaler, du skal sende dem en SMS, når du forlader huset, og dine forældre skal så svare dig.

Jeg tænker, at det er super vigtigt, at I aftaler i din familie, at nu sætter I sammen alt ind i en periode for at få stoppet din vane med ikke at gå i skole. Det vil også være en god ide at snakke med din lærer, så hun kan bakke dig op og ved, at du faktisk gør alt for at få brudt din dårlige vane. Nogle skoler har støtte-ordninger til elever, der har svært ved at komme af sted, måske har de det på din skole?

Når den første uge er gået, uden du har forsømt skolen, kan du fejre det og belønne dig selv med noget, du godt kan lide. Det er vigtigt, at du giver dig selv ros for de små sejre. For det er hårdt arbejde at bryde en dårlig vane som din. Jeg håber, du holder fast i din vilje til at få gang i din skolegang.

Måske har dine forældre brug for flere råd til, hvordan de kan støtte dig. De kan ringe på forældretelefonen 35 55 55 57, hvor der sidder voksne, der er vant til at snakke med forældre.

Måske har du selv brug for flere råd, så kan du altid ringe på BørneTelefonen på 116 111.

De bedste hilsner BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.