help mig nu, jeg er træt af at vente

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Det er godt, at du har skrevet, for når jeg læser dit brev, er jeg slet ikke i tvivl om, at du har brug for lidt hjælp, så du kan få det godt igen. At have det så svært, at man indimellem tænker på at dræbe dig selv, er nemlig noget, man skal tage alvorligt. Det er et tydeligt tegn på, at du har det dårligt og har brug for hjælp.

Derfor tænker jeg på, om der mon er en voksen, du kan fortælle, hvordan du har det? Det kan fx være dine forældre, måske en lærer på skolen eller en helt anden voksen, som du selv har i tankerne. Det kan virke skræmmende at fortælle andre, hvordan man har det, men det er den eneste måde, hvorpå man kan få det bedre, og derfor er det ofte det første svære skridt, som man er nødt til at tage.

Måske du eller dine forældre kan tage en snak med din lærer om, hvorfor du har så meget fravær fra skolen. Der er jo en grund til, at du ikke kan komme afsted, og hvis de voksne kender den, er det lettere for dem at hjælpe dig.

En ide kan også være at vise det brev, som du har skrevet herind og mit svar. Jeg er nemlig ikke i tvivl om, at du har brug for lidt hjælp. Så kan den voksne hjælpe dig med at finde ud af, om du måske har brug for lidt professionel hjælp, fx en snak med en psykolog, der kan hjælpe dig med at forstå dine tanker og de stemmer, som du hører. Hvad tænker du om den ide?

Det kan også være, at skolen skal finde nogle måder at hjælpe dig på. Skolen har lærere, som ved en masse om børns forskellige behov. De voksne skal hjælpe dig med at finde løsninger, så du kan få det godt. Kan dine forældre mon hjælpe dig ved at tage en samtale med dine lærere?

Det er klart, at alle de tanker gør dig træt, så hvis du har brugt energien på skolen, er der ikke mere energi, når du skal holde fri. Det er endnu en grund til at bede om hjælp nu, så du igen kan få din fritid tilbage. Det fortjener du.

Jeg håber, du kan bruge mit svar til at tage det sidste skridt og bede om hjælp fra de voksne omkring dig. Hvis du har brug for det, må du meget gerne ringe til BørneTelefonen på 116111, hvor vi vil gøre vores bedste for at hjælpe dig.

De allerbedste hilsner til dig.
Fra BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.