Brev
hej jeg er en pige på 13 år
Jeg har rigtig svært i skolen fordi jeg er ordblind. og jeg føler bare i tysk er det er lidt slemmere fordi jeg føler mig ikke helt tryg og hvis han bare tager mig uden jeg har Taget hånden op og så kan jeg jo ikke svare på spørgsmålet så føler jeg mig bare helt vildt dårlig og sådan noget. ved ikke om i kan hjælpe men nu prøver jeg bare.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 13 år,
Hvor er det godt og modigt at du skriver herind for at få hjælp, når du har det svært i skolen. Det er ikke sjovt at føle sig vildt dårlig på nogen måde.  Og jeg kan virkelig godt forstå, at du føler det ekstra slemt i tysk, når du i forvejen kæmper med ordblindhed.
Derfor er det også utrolig sejt, at du har overskud til at prøve, om vi kan hjælpe herinde. Selvom du ikke engang ved det. Det fortæller mig, at du er en stærk pige, der gerne vil gøre det godt.
Men når man har svært ved noget i hverdagen og skolen, så kan det være rart at få noget hjælp og støtte, så man ikke føler at man står alene.
Det lyder som om du er bange for, at din tysklærer beder dig om at svare, selvom du ikke har rakt hånden op. Er det rigtigt? Jeg kan i hvert fald godt forstå, at du føler dét er utrygt.
Når man har ordblindhed, er det svært at læse dansk og endnu sværere at lære engelsk og tysk. Man har derfor ret til at få hjælp og støtte.
Du skriver ikke noget om hjælp fra skolens side. Normalt når man er ordblind, får man nogle hjælpemidler. Man kan fx få en computer med særlige programmer, der kan hjælpe én med at skrive og få læst teksten op. Nogle steder kalder de det for “it-rygsækken”. Er det noget du kender til?
Desværre er det ofte sådan, at ikke alle skoler lever op til dette. Og mange lærere ved ikke, hvordan de skal støtte eleverne. Hjælpemidlerne er heller ikke meget værd, hvis lærerne ikke ved hvordan de skal bruge dem.
Hvis du ikke får hjælp fra skolens side, skal dine forældre tale med din lærer. Mon du har talt med dine forældre om hvor svært du har det i skolen? Når man er ordblind skal man læse på en anden måde end andre børn. Men mange forældre ved ikke hvordan de skal hjælpe.
Det er vigtigt at dine lærere ved, at du har brug for særlig støtte.  Det er også vigtigt at din tysklærer ved, hvor utryg du bliver i de timer. Kunne du have mod på at tale med dine forældre om det?
Så kunne I sammen finde ud af, hvordan I kan kontakte skolen. Ville det mon være et godt sted for dig at starte?
Det kan også være der er en anden voksen som kan hjælpe dig. En lærer som du har tillid til, eller en venindes forældre. Kan du komme i tanke om nogen, du måske har lyst til at tale med om det?
Du kan fx sige; “Jeg har det rigtig svært i skolen med min ordblindhed. Tysktimerne er værst, og jeg vil gerne have hjælp til at snakke med min tysklærer om ordblindhed.”
Du har allerede vist et stort mod og overskud ved at bede om hjælp herinde. Det er nemlig let at miste modet, når man har for meget at kæmpe med. At du prøver alligevel fortæller mig, at du har en stor viljestyrke og et håb om, at det skal blive bedre. Og det er et rigtig godt udgangspunkt.
Jeg håber sådan, at du vil holde fast i den viljestyrke. At du vil finde lidt mere overskud frem og tale med dine forældre eller en anden voksen, som kan hjælpe dig med at kontakte skolen.
Det er vigtigt at du får den hjælp og støtte du har krav på, så du kan føle dig tryg og have det godt i skolen.
Du kan altid skrive herind igen eller ringe til BørneTelefonen på 1116111 hvis du har brug for at tale med en voksen.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen