Brev
hej jeg er en pige på 10 år og har pro får et råd
Brevet er anonymiseret af brevkasseredaktionen
hej børnetelefonen. jeg har skrevet her til før om at jeg blandt andet har det svært i skolen. Min bedste ven er næsten lige flyttet skole og har haft det svært i skolen siden da. Og hun er også lige flyttet væk så nu har jeg det endu svære. Fodi at hun blejede altid at hjælpe mig vis jeg ikke havde nogle at lege med.
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dig!
Hvor er du bare sej, at du skriver ind til børnetelefonen for at få hjælp. Det skal du være mega stolt af og det viser bare du kan mere end du tror. Jeg vil gøre alt mit for at give dig nogle gode råd og ideer du måske kan bruge.
Du skriver , du har det svært i skolen, efter din veninde er flyttet. Din veninde plejer at hjælpe dig , hvis du ikke har nogen at lege med. Det er aldrig rart ikke at have nogen at lege med. Vi skal selvfølgelig have dig til at finde nogle nye venner.
1. Hvis du har mod på det , skal du først fortælle dine forældre hvordan du har det over i skolen. Du kan foreksempel sige du ikke har nogen at lege med, og det vil du rigtig gerne. Men du har svært ved det.For det skal være sjovt at gå i skole. For hvis dine forældre ikke ved det kan de ikke hjælpe dig med det der er svært nogengange.
2. Når du så har talt med dine forældre og fortalt dem  hvordan du har det , skal de sammen med dig , tage kontakt til din klasselærer og det skal være en du føler dig tryg ved og fortælle hvad du oplever og hvad du har det svært ved. Sammen med dine forældre kan du fortælle hvad du gerne vil have hjælp til.
3. Jeg tænker at du måske godt kunne tænke dig at få en legeaftale , som dine forældre kan hjælpe dig med?
4. Selvom du føler det er svært , når din veninde er flyttet og du ikke har din veninde til at hjælpe dig , så kan du med dine forældre og din læres hjælp få dig nogle nye venner. Det er helt ok at spørger om hjælp , når noget er svært.
5. Jeg tænker om du har noget du gerne vil gå til?  har du nogle fritidsintresser ? Det kan også være en god ide at gå til noget du syntes er sjovt.
Jeg håber det har givet dig nogle ideer til hvad du kan gøre for at få nogle nye venner.
Pas på dig selv!
Kærlig hilsen børnetelefonen
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen