har jeg måske adhd

hej jeg er en pige på 12

jeg gået med tanket om at jeg måske har adhd vil ikke sige det til mine forældre jeg har mange tanker oppe i hjernen jeg min finger tripper meget kan godt lide at side og pille ved ting i skolen har tit svært ved at koncentrere mig længere tid af gangen men når jeg sidder og piller ved ting gier det mig på en måde ro der er sådan en ting der tit står ved bordet ved siden af min plads i skolen jeg tager tit bolde der fra og piller ved dem helt stille og roligt men får at vide at jeg skal lægge det væk

og når jeg bliver vred bliver jeg meget meget vred jeg prøve at få ro og styr på min tanker og jeg har også svært ved at sidde stille i længere tid af gangen roller altid på min stol men får at vie jeg skal lade være og løbe en tur jeg er en meget stille og rolig person nogen gange men andre er jeg helt oppe og køre jeg bliver også tit meget træt i matematik og tysk det er fordi jeg ikke kan lide det men kan heller ikke sidde stille

så jeg går på toilet så tit som muligt for at slippe for undervisning ELSKER dog idræt og håndværk og desiegn det er jeg nemmelig god til jeg er også god til dansk kan bare ikke lide det får ondt i hovedet af det så bliver så hurtigt færdig at nok har et 15 til at spille på computer i timerne

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år!

Din læge eller en anden fagperson kan hjælpe dig med at finde ud af, om du har adhd.

Jeg foreslår, du får det tjekket, fordi jeg kan høre, at det optager dine tanker.

Jeg foreslår, at du taler med din mor eller far om, at du har brug for, at de hjælper dig med dette.

Det foreslår jeg, selv om du fortæller, at du ikke har lyst til at tale med dem om det. Jeg foreslår det, fordi de er dine forældre.

De skal passe på dig og hjælpe dig, så du klarer dig godt i skolen og med venner. De kan bedst hjælpe dig, hvis de ved, hvordan du har det.

Uanset om du har adhd eller ej, så er det vigtigt, at dine lærere prøver at forstå dine behov. Det kan godt være, at I sammen skal prøve nogle ting af, og det kan også være en god ide, hvis du selv kan komme med nogle ideer. Måske har du brug for flere pauser. Måske har du brug for at bevæge dig oftere. Måske har du brug for at skifte stilling – for eksempel ligge på gulvet eller stå op, mens du løser nogle opgaver.

Du kan for eksempel sige til din lærer: “Jeg synes tit, at det er svært for mig i skolen, og jeg vil gerne have hjælp til, at det kan blive bedre.” Og så kan I sammen tale om, hvad I kan prøve. Måske har din lærer også nogle gode ideer.

Du kan nok høre, at jeg foreslår, at din lærer får noget at vide om, hvordan det er for dig at være i skolen. Jeg foreslår det, fordi din lærer også har et ansvar – ligesom dine forældre. Din lærer har et ansvar for at finde ud af, hvordan han eller hun kan hjælpe dig med at klare dig godt, mens du er i skolen. Ligesom at dine forældre har et ansvar for at hjælpe dig og passe på dig derhjemme.

Det er okay, at der er nogle fag, som man bedre kan lide end andre. Men det er ikke godt, hvis du har ondt i hovedet meget tit.

Jeg lægger mærke til, at du kan gøre dig så hurtigt færdig i dansk, at du har tid til at spille computer. Måske har du brug for nogle mere udfordrende opgaver, mens du er i dansk. Hvad tænker du mon om det?

Jeg håber, du får mod på at tale med dine forældre om de ting, som du fortæller om her.

Jeg håber, dine forældre vil hjælpe dig med at tale med din lærer.

Jeg håber, alle dine voksne vil hjælpe dig og hjælpe hinanden med at finde ud af, hvordan du kan få gode skoledage.

Hvis du er lidt i tvivl om, hvordan du skal sige det til dine forældre, kan du overveje at vise dem det, som jeg skriver til dig. Måske kan det hjælpe jer i gang med en god snak. Du kan også vise mit svar på dette brev til din lærer.

Jeg ønsker dig i hvert fald masser af held og lykke.

Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.