Brev
Har ingen
Hej
jeg er en person som ikke har det så godt i klassen fordi at jeg har en ven som ikke er venner med særlig mange og er meget for sig selv
og derfor er der mange i min klasse som ikke så godt kan lide mig
men jeg vil gerne ha flere venner og prøver derfor at komme lidt på afstan af personen
men jeg har det lidt dårligt med mig selv da jeg er personens eneste ven
og så ved jeg ikke vordan når personen hele tiden går med mig
vad skal jeg gøre?
12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej med dig,
Det er et svært dilemma du står i. Jeg kan godt forstå, at du ikke ved, hvad du skal gøre. Det er rigtig sødt, af dig at tænke på din ven og på at han jo kun har dig. Du er en god ven!
Det er en god idé, at prøve at få nogle flere venner. Men jeg kan godt forstå, at du synes det er svært.
Jeg har et par ideer til, hvad du kan prøve at gøre.
Det lyder som om, at der er et problem i din klasse med at nogle bliver holdt udenfor. Derfor synes jeg, at du skal prøve at tale med din lærer. Din lærer har måske nogle ideer til, hvordan der kan blive dannet nogle nye og flere venskaber i klassen. Det kan også være en god idé, at I i klassen tager en snak om venskaber og om ikke at holde nogen udenfor. Det er altid nogle rigtig gode ting at få talt om, sammen med en lærer. Hvis det er svært at sige, kunne du måske få hjælp af dine forældre eller skrive det til din lærer - måske på intra? Så din lærer ved at du går og føler dig alene, og din ven ikke har så mange venner. Måske kan du også kigge lidt på vores råd fra hjemmesiden: www.bornetelefonen.dk/tema/mobning-drillerier
Der er ingen, der synes om at blive mobbet eller holdt udenfor. Derfor skal jeres lærere altså hjælpe jer - de har nemlig også ansvar for at eleverne trives og har det godt i klassen.
I forhold til selv at få flere venner, kan det være at du skal prøve at spørge om en fra klassen vil lave noget sammen i et frikvarter eller efter skole. Måske kan dine forældre hjælpe dig med at lave en aftale med en klassekammerat i en weekend eller en dag efter skole.
Jeg vil også anbefale dig at ringe ind til os på BørneTelefonen  116111. Der er åben fra 11-23 hver dag, hvor vi er klar til at tale med dig. Det kan være at du på den måde kan få nogle ideer til, hvad du kan gøre.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen