Brev
Har ikke lyst til at dele mine opgaver med mine klassekammerater
Hej, jeg skriver dette brev fordi jeg har i lang tid ikke vidst, hvad det rigtige at gøre i min sitation?
Jeg er 17 år og går i 10. Klasse. Lektier for mig er vigtigt at få lavet og derfor går jeg meget op i det. Normalt har jeg intet problem med at mine venner hvis de spørger mig til råds eller for hjælp, hvis de ikke ved hvad svaret er til en opgave eller lign. Men nogle gange kan jeg godt føle at der er en veninde, der bevist spørger mig fordi jeg har svært ved at sige “nej” og jeg ville heller ikke have, at nogle der sig surt på mig.
Men nogle gange synes jeg det er lidt for meget. Jeg føler at jeg laver det lidt for to og at hun ingen gang prøver at finde svaret før hun spørger mig, hvilket jeg på ingen måde synes er i orden. Måske kan det godt lyde som en lille ting, men nogle gange har jeg bare ikke lyst dele mine svar og opgaver.
Så jeg ville lige høre hvad det rigtige at gøre i min sitation? Og hvad det rigtige at sige til min veninde, hvis jeg ikke har lyst til at dele mine svar og opgaver?
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Mange tak for dit brev. Jeg kan sagtens forstå det dilemma, du står i, jeg tror der er mange der har det ligesom dig. Det er nogle gode tanker, du har gjort dig.
Du virker, som om du er meget pligtopfyldende og ambitiøs med dit skolearbejde. Jeg kan godt forstå, at du måske sidder med en følelse af, at du trækker det store læs i forhold til dig og din veninde.
Du tænker meget på andre og på deres behov, og vil ikke have at nogen ser sig sure på dig. Du er derfor ikke god til at sige nej. Det kan også være utrolig svært, særligt når det er overfor ens venner, familie eller andet. Sådan er der rigtig mange der har det.
Man kan få helt ondt i maven over at skulle sige fra, og får dårlig samvittighed. Men i sidste ende er det dig, det går ud over. Har du tænkt på det? Du lægger et ansvar på dine skuldre, som du ikke behøver at tage.
Det er slet ikke en lille ting, fordi det er noget der fylder meget for dig, og jeg kan sagtens sætte mig ind i din tankegang. Det er aldrig en fed følelse at sidde med. Når man føler, at man laver arbejdet for to, det er dit ansvar at både hun og du får lavet jeres opgaver, og at du ikke rigtigt får noget til gengæld. Det behøver man jo heller ikke altid at få. Men på den lange bane, skal der helst være en form for balance. Derfor er det en god god ide at få gjort noget ved det.
Selvom det er utrolig svært, tror jeg, at det bedste at gøre i din situation ville være, at øve dig i at sige fra og snakke med din veninde om det. Måske kan du få vendt det til, at du får gjort hende en ‘bjørnetjeneste’ ved at hjælpe hende så meget, og at hun måske ikke altid selv gør en indsats. Hvad vil hun mon gøre hvis hun skal på gymnasium eller landet bagefter 10. klasse? Det er vigtigt, at hun lærer at planlægge og arbejde med sine hjemme-opgaver selv. På lang sigt er det slet ikke en god ‘hjælp’, at hun bruger dig.
Jeg tænker på, om pigen mon har svært ved det faglige arbejde i skolen? Unge, der har vært ved skolearbejde, kan virke ‘dovne’. I virkeligheden har pigen måske svært at at overskue, planlægge og udføre sine opgaver uden hjælp. Derfor kan hun undersøge muligheden for lektiehjælp på skolen eller simpelthen tage fat i læreren? Kunne du mon foreslå hende det?
Jeg ved ikke om du vil tale med hende ansigt til ansigt eller du hellere vil skrive det til hende?
Nogen gange kan det være lettere at skrive, fordi man kan få det hele med og særligt når man i forvejen har det svært med at sige fra.
Men hvis nu vi leger, at hun skriver til dig om en opgave, og du ikke selv føler, at hun har gjort en indsats for selv at finde ud af det, kan du måske sige, at du ikke selv ved det eller kender svaret endnu. Du kunne måske skrive, at du selv er i gang med at løse det.
Det kunne måske give hende noget tid til selv at undersøge opgaven.
Ellers kan du skrive en besked til hende en dag eller tale med hende om, at hun ikke må læse din besked på en sur måde eller forstå den negativt. Men at du lige nu har brug for selv at se på opgaverne, og at hun selv må prøve at finde svar lige nu.
Jeg syntes også sagtens, at du kan skrive til hende, at du ikke har noget i mod at hjælpe hende med diverse opgaver. Men at du føler, at ansvaret ligger på dine skuldre og at du ikke altid føler at du får noget igen. Måske skal du sige, at du har brug for at hun selv bidrager lidt. Det skal være et samarbejde. Hvis du selvfølgelig er interesseret i det.
Derudover skal du huske at det ALTID er okay at sige nej, og at du skal passe på dig selv. Det må andre acceptere. Måske bliver de sure for en kort periode, men de skal nok blive gode igen.
Måske ved hun ikke hvordan det påvirker dig? Måske er i kommet ind i en form for ond cirkel, hvor din veninde tror at det er okay at spørge dig om alt, fordi hun ikke er vant til, at du siger fra. Måske tror hun, at du har det helt okay med, at du hjælper med alt, og at du synes, at det er helt fint. Og derfor bliver hun ved og ved og ved. Derfor tror jeg helt sikkert, det vil være det rigtige for dig at gøre, at få jer en god snak.
Jeg håber at du kan bruge svaret til noget, og ellers er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os igen.
Kærlig hilsen Børnetelefonen.