Har det svært i skolen

Hej  jeg er en pige på 11 år

mange af drengene i min klasse driller mig meget og siger grimme ting til mig jeg er også blevet måbbet i en lang periode af en dreng fra min klasse de kan ikke lide mig og de siger at jeg er mega grim og dum jeg bliver meget ked af det men viser dt ikke hvad skal jeg gøre ved det

så er der noget mere

mine forældre er skilt og jeg har det entlig ikke svært med det det der er svært det er at jeg ikke kan holde min lillebror ud og han tager bare alt opmærksomheden og så nogle gange prøver jeg at være alen med min mor eller min far men der sker altid et eller andet så min lille bror kommer ind i billedet og jeg vil bare også gerne have noget opmærksomhed og jeg har sagt det til mine forældre men de kan ikke se det de synes ikke at der er forskel

hvad skal jeg gøre jeg kan ikke holde det ud mere

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11

Hvor er det super sejt af dig, at du skriver herind. Det er nemlig slet ikke i orden, den måde, nogle af drengene i skolen behandler dig på. Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig med nogle idéer, så de stopper med at mobbe dig.

Jeg har snakket med andre børn, der også bliver mobbet. Og de har fortalt mig, at de til sidst får det dårligt og bliver rigtig kede af det. De fortæller også, at de efter et stykke tid er begyndt at tro på nogle af de ting, som der bliver sagt til dem, når de bliver mobbet. Har du tænkt sådan?

Hvis du har, skal du vide, at intet af det her er din skyld. Du har ikke fortjent at blive mobbet. Du har ikke gjort noget forkert. Ligesom alle andre børn har du ret til at have det godt alle steder – også når du er i skole. Og samtidig er jeg sikker på, at der er børn i din klasse, der godt kan lide dig.

Det er altid de voksnes ansvar, at børn har det godt. Også i skolen. Derfor er det rigtig vigtigt, at du får fortalt en af dine lærere, at du bliver mobbet. Måske kan du skrive det til din lærer, hvis det er nemmere for dig?  Det er nemlig vigtigt, at det bliver stoppet. Der er faktisk lavet en lov om, at skolen skal sørge for at forhindre og stoppe mobning.

Jeg synes også, det er vigtigt, at du fortæller om mobningen til dine forældre. Måske kan dine forældre også snakke med de voksne på skolen?

Der er også en anden god grund til, at dine forældre skal vide, at du bliver mobbet. For så kan de måske nemmere se, hvorfor du nogle gange har brug for at lave nogle ting bare sammen med dem, hvor din lillebror laver noget andet. Ellers kan det også være en idé at lave en aftale med en af dine forældre, hvor din lillebror ikke er med. Det kan være at gå en tur eller andet, hvor du kan få lov at være sammen med en forælder, uden at blive forstyrret.

Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Jeg er overbevist om, at der er voksne omkring dig, der rigtig gerne vil hjælpe, støtte og trøste, når du har brug for det. Du har været modig at skrive herind. Og derfor er jeg overbevist om, at du også har modet til at snakke med din lærer og dine forældre. På den måde kan de voksne hjælpe, så du bliver glad.

Hvis du har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.