Brev
Har det dårligt 24/7
Hej
Jeg er en 13 årige pige. Går i 7 klasse. Jeg har det meget svært i skolen. Jeg er dårlig til alle fag. Døjer med at koncentrere mig i timerne. Så ender tit ikke med at lave noget. Har også mange tanker i midt hovedet. Jeg kæmper også med ensomhed, et kræftforløb, et handicap og mange tanker. Har virkelig brug gor hjælp til at få det bedre så håber i kan hjælpe
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at det virker som en rigtig svær periode, du går igennem lige nu. Og jeg tænker, at du har skrevet herind fordi, du også selv kan mærke, at den her periode ikke er god for dig. Derfor er det bare rigtigt godt, at du har skrevet til os.
På baggrund af dit brev, tænker jeg, at der ikke kan være nogen som helst tvivl om, at du skal have noget hjælp til at få det bedre. Med alle de ting, du nævner, du allerede har skulle stå med, kan jeg virkelig godt forstå, at du nu beder om hjælp.
Det gælder også i forhold til dine udfordringer med skolen.
Hvis du fortæller din lærer, at du finder det svært at koncentrere dig i timerne, kan I forhåbentligt sammen finde en måde at gøre det nemmere.
Jeg vil samtidigt gerne lige nævne, at det for mig giver god mening, at du har mange tanker og finder det svært at koncentrere dig om skolen.
Du har allerede stået med meget i en tidlig alder.
Og det er vigtigt, at du har voksne mennesker omkring dig, som kan hjælpe dig henimod at få det bedre.
Du behøver og bør på ingen måde være alene med de her ting.
Der findes flere muligheder for hjælp, og de muligheder, jeg nu vil liste herunder, er nogen, du kan benytte dig af sammen med dine forældre, andre voksne eller helt på egen hånd:
• Du kan google din kommunes navn og ‘anonym rådgivning for unge’. Så finder du nummeret på din kommunes rådgivning for unge. Her kan du fortælle om din situation. Så kan kommunen fortælle dig om de muligheder, du har for hjælp. Du har behov for – men også ret til – hjælp i denne periode, så du kan få det bedre.
• Du kan også selv se, om din kommune tilbyder gratis psykologhjælp her: Gratis psykologhjælp
• Du kan også ringe direkte til din læge, som også har pligt til at hjælpe dig, og som for eksempel vil kunne henvise dig til en psykolog, hvis de mener, det er den rette hjælp.
Derudover tænker jeg også, at det måske kunne være en rigtig stor hjælp og støtte, hvis du kunne inddrage andre fra dit nærområde, andre som er tæt på dig. Måske dine forældre, en ven af familien eller en af dine lærer på skolen?
Du har ret til omsorg og tryghed. Og de voksne, du har omkring dig, skal passe godt på dig. Det er deres pligt, at du har det godt, er tryg og at du får den hjælp, du har brug for.
Hvis du tænker, det er svært at begynde på den samtale, så kunne det måske være en fin idé at skrive flere af dine tanker ned i et brev. Du kan finde hjælp til, hvordan man kan skrive de lidt svære breve her.
Du kan selvfølgelig også fortælle, at du har skrevet herind og vise mit svar, hvis det hjælper.
Vi har alle brug for andre mennesker. Særligt når vi har det svært.
Andre mennesker kan lytte og måske hjælpe med at lette lidt for de tunge ting, du står med lige nu. Og måske kan de tilmed hjælpe med tid til noget af det sjove og hyggelige i livet.
Du har virkelig vist en styrke ved at skrive herind. Den styrke håber jeg, at du kan finde frem igen. Jeg håber, den kan give dig mod til at kontakte en af de nævnte muligheder for hjælp og støtte.
Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen også ved at ringe, sms’e eller chatte med os på BørneTelefonen på: 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen