Har brug for hjælp, HURTIGT!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år

Der er forskellige holdninger om det med at bade efter idræt i skolen. Det gælder både hos elever, lærere og forældre! En ting er sikkert, der er ingen der kan tvinge dig af med tøjet og i bad! Det jeg mener er, at hvis din lærer eller andre fx fysisk tvinger dig ud af tøjer og/eller trækker dig ind i badet mod din vilje, så gør de noget som ikke lovligt.

Jeg synes ikke at du skal fake skader og sygdom, men være i dialog med din nye lærer. Det kan godt være, at han ikke er enig i din holdning til bad, men sådan er det med dig for tiden. Det er selvfølgeligt ærgerligt, hvis din lærer sænker din karakter på det grundlag. Jeg har været inde og læse om faget idræt på emu, og der står intet direkte om at bade, som en del af læringsmål eller kompetenceområdet, med mindre at din lærer tolker det som en del af fx sundhed eller noget andet. Måske  kan du spørge ham om det? Jeg har læst om det her: https://www.emu.dk/omraade/gsk-l%C3%A6rer/ffm/idr%C3%A6t

Når jeg læser dit brev, så kan også se, at det måske også handler om at være tryg ved at bade sammen med de andre. Måske tager jeg fejl her? Og du har før været ude af din comfortzone med at bade med nogen, som du ikke helt kendte og med tiden kunne du bade sammen med dem. Kunne du gøre brug af den metode du gjorde brug af dengang, så du kommer med i bad på et tidspunkt i 9. klasse, så du slipper for at læreren evt. sænker din karakter. Det kan være, at du snakke med din lærer om, at du har brug for tid til at øve dig i at gå i bad med så mange andre på en gang. På den måde kan din lærer forhåbentligt forstå, at du har en hurdle du skal have tid til at arbejde med…Hvis det altså er det du har eller har mod på at arbejde med?

En gang imellem kan det være nødvendigt at vende det med sine forældre eller den man taler bedst med, så du kan få støtte eller hjælp fra den kant. Er det helt umuligt at tale eller skrive med en af dine forældre om det? Hvis det er, kunne du så få en snak med din tidligere idrætslærer, hvor det lykkedes dig at komme i bad efter idræt?

Jeg må også sige til dig, at du har en pointe med at skolen kunne spare vand, hvis eleverne bader hjemme, men der er bare mange delte holdninger til et at bade efter idræt. Med det var et super godt forsøg.

Jeg håber du finder en vej, hvor du er tilpas.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.