Brev
Han rør mig
Hej Børnetelefonen
jeg er en pige på 15 år, jeg er lige begyndt på efterskole, for en uge siden. Jeg har fået en del venner og vi er hurtigt blevet meget tætte. Vi krammer og hygger meget.
Der er bare en dreng som udnytter det hver gang vi krammer eller lig. på at røre mig på mine private områder. Det gør mig meget forvirret og ked af det, for han har nemlig en kæreste, og jeg ved ikke hvordan jeg får sagt fra, jeg har nemlig overhoved ikke lyst til at være sammen med ham, eller medvirke i at han er utro.
Jeg siger tit til ham at han skal tænke på sin kæreste, men kort tid efter er han der igen. Han er egentligt en god ven men jeg ville bare ønske at jeg vidste hvad jeg skal gøre eller hvordan jeg for sagt fra.
Hilsen den forvirrede
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Hvor er det dejligt at læse, at du har fået en del venner, og at I hurtigt er blevet tætte. Det er rigtigt ærgerligt, at der er en der ødelægger det ved at træde over grænsen og røre ved dine private områder – det er ikke okay!
Jeg kan forstå, at det gør dig forvirret og ked af det. Det er rigtigt flot, at du har sagt til ham, at han skal tænke på sin kæreste, men jeg tænker på, om du har været tydelig nok? Måske tror han, at du siger fra, fordi han har en kæreste, og ikke fordi du ikke vil have det. Du skriver, at du gerne vil vide, hvordan du kan sige fra. Jeg tror, at en som ham skal have sådan noget at vide meget tydeligt. Kunne du mon have mod på at sige direkte til ham, at du ikke kan lide, at han rører ved dig, og at du ikke har lyst til at være sammen med ham på den måde, uanset om han har en kæreste eller ej?
Jeg ved godt, det kan være svært at få sagt – jeg tænker derfor på, om det kan være rart for dig at få en til at hjælpe dig? Måske en af dine nye venner/veninder eller måske en voksen på efterskolen? Hvad tænker du om det? Det er helt okay at bede andre om hjælp, når man er i en svær situation! Andre unge, der skal snakke med nogen om noget svært, fortæller, at det kan være lettere, hvis man skriver det – så en mulighed er måske, at du viser den, du vælger at tale med, dit brev og mit svar – tror du, at du har mod på det?
Hvis du har mod på at fortælle det til en voksen på skolen, tænker jeg, at læreren kan hjælpe dig med at få det sagt, måske kan I sammen tale med ham om det. Du skriver, at I alle sammen krammer og hygger meget – det er super dejligt, at I har et tæt fællesskab. Jeg tænker, at de voksne også skal tage en general snak med jer om, hvor jeres grænser går, hvordan man udtrykker dem, hvordan man læser andres signaler så man selv undgår at komme til at træde over andres grænser?  Hvad tænker du om det? Kunne du foreslå dem det?
Jeg håber, mit svar har givet dig nogle ideer til, hvad du kan gøre. Hvis ikke er du velkommen til at skrive ind igen eller ringe, chatte eller sms til BørneTelefonen på 116111.
Mange tanker og hilsner fra BørneTelefonen