Han kan lide mig

Hej, jeg er en poge på 13 år

Der går den her dreng i min klasse. Jeg har fået af vide at mine venner, at han kan lide Mig. Problemet er bare, at jeg kan ikke lide ham?
Han skriver tit til mig, og synes det er lidt akavet. Han sender tit billeder af ham til mig, men jeg synes at han er lidt underlig.

Mange fra min klasse siger hele tiden, at jeg godt kan lide ham, men det kan jeg jo ikke.
Jeg vil virkelig gerne hvad hjælp til mit problem

Hilsen en forvirrede pige

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit meget fine brev, som handler om en problematik som næsten alle kender til.

Det er nemlig forelskelse. Forelskelse kan være noget der er utroligt svært at finde rundt i, både når det gælder en som du er forelsket i og en som er forelsket i dig.

Ofte vil man komme til at opleve det samme som dig, hvor at en person er forelsket i en men at denne følelse ikke er gengældt.

Hvis man virkelig ikke føler det samme, så er mit vigtigste råd til dig ærlighed.

Det er nemlig bestemt ikke særligt rart, hvis man tror at en følelse er gengældt, og at den anden person ikke fortæller en sandheden. Så bliver man blot mere og mere forelsket – og så bliver det endnu værre når sandheden så kommer på bordet.

Derfor syntes jeg at du på en måde, skal have fortalt drengen, at du ikke er forelsket i ham på en sød måde.

Det kan du måske gøre ved at spørge ham ud og gå en tur efter skole, og få sagt til ham, at du har hørt at han er forelsket i dig, og at du ikke er forelsket i ham.

Hvis det er for grænseoverskridende at skulle invitere ham ud og gå, så kan du måske også gøre det over snap eller måske over en sms. Det vigtigste er at du får sagt det på en sød og ordentligt måde.

Dog vil jeg også skrive, at man også skal passe på med, hvad andre siger omkring forelskelse. Som eksempel siger dine veninder også at du er forelsket i ham, så måske kan det også bare været noget, de siger, fordi at i skriver meget sammen.

En gang imellem kan personer, der bare gerne vil være gode venner, misforstås som nogle, der er forelskede.

Derfor kunne det måske også være en ide, simpelthen at spørge ham om han er forelsket i dig, inden du bruger det første råd.

Det kunne du som eksempel gøre ved at sige til ham, at nogle af dine veninder siger at han er forelsket i dig, og om det passer. På den måde slipper du for at stå i en akavet situation, hvis nu han faktisk slet ikke er forelsket.

Hvis du ikke har lyst til at spørge ham direkte, så kunne du også spørge den veninde som har sagt det, og spørge hende hvor hun ved det fra. Så kan du måske opspore dig frem til kilden, som startede med at sige det.

Jeg håber du kan bruge disse råd, og at det hjælper lidt på din forvirring.

Hvis du ønsker at tale med os igen, så kan du altid ringe ind til os på 116111.

De bedste hilsner.

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.